Thursday, June 3, 2010

"Write The Future": Meninta Statemen

Beberapa minggu sudah saya berkesempatan bertemu seorang rakan lama. Kami berbual berbilang topik daripada kenangan ketika zaman persekolahan sehinggalah mengenai impian dan beberapa projek yang sedang saya usahakan.

Antara soalan yang bertubi-tubi diterjahnya ialah "Hang rasa plan hang ni efektif tak?"

Sesuai dengan jawatannya sebagai seorang yang (ehem...) agak penting, saya faham bahawa dia menginginkan penyelesaian yang pragmatik. Yang praktikal. Di mana hasilnya boleh dihitung sebagai barangan 'tangible'. Dalam ringgit dan sen.

Namun saya sentiasa percaya bahawa statemen dan penyelesaian pragmatik adalah dua perkara yang berbeza. Tetapi saling berkait rapat dan saling memerlukan antara satu sama lain.

Saya sering melabelkan diri saya sebagai realis. Namun sebagai penulis, saya juga ingin bersifat idealistik bertunjangkan aspirasi. Kerana aspirasi kemudiannya akan diterjemahkan kepada zahiriah, andai si pengaspirasi tersebut benar-benar percaya dan berusaha merealisasikan impiannya.

Lagipun semua inovasi dalam tamadun manusia - baik dari segi agama, sains, politik dan ideologi - semuanya bermula dari aspirasi yang pada dasarnya bersifat idealistik.

Kempen 'Band Aid' dan 'We Are The World' bermula dengan aspirasi. Begitu juga pembinaan mercu-mercu tanda agung dunia, dari Piramid Giza, Menara Eiffel sehinggalah Kuala Lumpur City Centre (KLCC). Dan dari aspek tertentu, penganjuran Freedom Flotilla 2010 ke Gaza.

Adakalanya aspirasi harus disusuli dengan penzahiran kepada realiti yang boleh dipegang, diusap, dikira (yang dikaitkan sebagai 'penyelesaian pragmatik' tadi).

Tetapi ada kalanya, sebelum semua penyelesaian pragmatik tersebut mampu dizahirkan, ia harus dimulai dengan suatu Statemen. Suatu Statemen yang cukup besar hingga mampu terpahat dalam sejarah tamadun manusia. Suatu Statemen yang mampu didengar dan diperhalusi oleh seluruh masyarakat dunia. Sesuatu Statemen yang mampu menginspirasikan manusia berbilang bangsa dan generasi untuk menyusul dengan aspirasi atau tindakan yang identikal.

Statemen tak semestinya hanya berpaksi pada penulisan atau propaganda melalui media, walaupun karya-karya klasik seperti 'Das Kapital', 'The Wealth Of Nations' dan '孫子兵法' telah diketahui pengaruhnya.

Sesuatu Statemen juga boleh dizahirkan melalui suatu 'acara' yang mana andai penganjurannya dilakukan dengan nawaitu baik dan strategi implimentasi yang mantap, akan mampu menembusi tembok sekebal mana sekalipun.

Dan saya tidak membicarakan tentang 'acara-acara kecil' seperti Kempen TakNak!, Kempen Beli Barangan Buatan Malaysia atau demonstrasi di hadapan kedutaan-kedutaan asing. Dari masa ke semasa, sudah terlalu banyak 'acara' seperti itu dilangsungkan hingga kedengaran klise dan seakan tiada makna lagi (juga membazirkan sumber).

Saya membayangkan suatu 'acara' yang mana kebesaran magnitudnya belum pernah dilangsungkan sesiapa. Suatu 'acara' yang mampu membuka mata dunia terhadap aspirasi, iltizam dan harapan ke arah dunia yang lebih aman. Suatu 'acara' yang mampu menginspirasi dan meleraikan (walau seketika) segala perbezaan antara kita dan menyatukan semua dalam dakapan sejagat.

"Apa kata kalau hang start kecik-kecik dulu? Macam pilot project?"; kata seorang lagi rakan yang turut sama dalam pertemuan tersebut.

"Kalau kecik, kalau senang nak buat, nanti orang cepat lupa"; jawab saya.

"Tapi kalau hang betui-betui boleh buat projek ni... puhhhhh... memang aku respek hang la"; sampuk rakan saya yang memegang jawatan 'penting' tadi.

Saya menganggapnya sebagai suatu cabaran.

Kerana saya mahu Write The Future.

Dan mahu meninta Statemen.

No comments: