Tuesday, June 1, 2010

"Write The Future"

Segala tentang kita telah diluhur dan dimetrai di Luh Mahfuz dan tiada apa yang mampu merubahnya.

Namun saya percaya bahawa kita diberi deretan pilihan. Setiap pilihan yang dilakukan akan menemukan kita pula dengan berbilang pilihan yang lain.

Baik atau buruk. Kanan atau kiri. Kegemilangan atau kemudaratan.

Kita berkuasa memilihnya. Dan bertanggungjawab terhadapnya.

Andai saya mampu 'Write The Future' (Menulis Untuk Masa Hadapan), ingin saya tintakan suatu epik utopia terhadap kemanusiaan, di mana sekelian basyar tanpa mengira agama, bangsa dan keturunan mampu menyatu bagai pucuk-pucuk pinus.

Saya akan nukilkan dongengan warisan mengenai sebuah keluarga bahagia yang penuh kasih sayang di antara bapa, ibu dan anak-anaknya.

Atau lakaran potret dengan calitan warna-warni akan persahabatan tanpa syarat yang sentiasa mendokong membantu satu sama lain baik di kala senang atau susah.

Mungkin itu semua kedengarannya klise. Namun pada saya menulis kadangkalanya seakan bermimpi. Kita mempunyai pilihan untuk mengimpikan kegemilangan atau mengigau akan kesengsaraan.

Kalau dah alang-alang nak menulis atau bermimpi, kenapa tidak melakukannya dengan penuh grandeur?

Tiada apa yang akan mampu merubah kudrat titik kelahiran dan titik kematian kita kelak.

Namun di antara dua titik itu, kita masih mampu memilih untuk bermimpi apa. Atau menulis untuk Hari Ini dan Masa Hadapan. Terpulanglah pada kita untuk menjadikan impian dan tulisan tadi suatu realiti.

Izinkan saya berkongsi satu rahsia.

Dari masa ke semasa, kadangkalanya saya didatangi mimpi tidur yang berulang-ulang. Sejak dari zaman persekolahan rendah lagi.

Mungkin saiz badan saya dalam mimpi itu berubah-ubah mengikut umur ketika saya bermimpikannya. Namun lokasinya tetap sama.

Dalam mimpi tersebut, saya sedang menunggu detik-detik kematian, berbaring di atas sebuah katil bujang di tengah-tengah bilik yang dekornya seakan istana.

Tiba-tiba seorang wanita memasuki bilik tersebut. Di rambutnya terselit tiara bertatah berlian manakala lengan lehernya dipenuhi perhiasan emas yang berkilauan.

Saya tak pernah mampu mengingati wajah wanita itu dan apa yang dituturkannya.

Seketika, wanita itupun berlalu keluar dari bilik meninggalkan saya berseorangan.

Kesunyian menyelinap. Kepala semakin berat. Dan saya memejamkan mata...

Namun memori yang paling jelas dari mimpi tadi ialah rasa emosi terhadap kesepian melampau pada 'saat-saat akhir' tersebut.

Sesungguhnya saya tak mahu menghabiskan nafas terakhir dalam penuh kesunyian dan keseorangan seperti di dalam mimpi itu!

2 comments:

iamzade said...

I'm touched, bro. But you know, sometimes I'm afraid to write something that comes to mind (negative thoughts, especially) because I was afraid that it might come true...What say you?

Asrul Muzaffar Mohammed said...

Zade: I do think of that too sometimes... "With every wish there comes a curse". But how much longer should we be afraid of our own destiny? Sooner or later, we'd still have to face it. And be responsible for it :)