Tuesday, May 4, 2010

Citra Cinta

Mulanya kita keseorangan.

Kemudian ada yang menemani.

Bisik Suami; “Isteriku. Di kala aku melafazkan cinta dan engkau menyambutnya, langit terbelah awan tersibak mengalirkan hujan kama yang membasahi kedua kita.

Kamulah satu dalam seribu yang aku pilih untuk menjalani kehidupan bersamaku.

Akan ku bawa dikau bersama dalam gembira, memapahmu dalam duka dan terbang menukik pelangi hingga bertemu destinasi abadi”.

Bisik Isteri: “Suamiku. Aku syukuri pertemuan ini. Aku berterima kasih di atas cintamu. Di sini aku juga menyerahkan setiap butir kasih sayangku kepada kamu yang menyuntingku sebagai suri hidupmu”.

Satu menjadi dua. Dua menjadi tiga. Dan seterusnya.

Lafaz “Aku terima nikahnya….” hanya merupakan permulaan untuk suatu Citra Cinta yang layak dibariskan sebagai Epik peribadi.

Dengan lafaz tersebut, bermulalah kehidupan yang ada bersimpang siur di antara gembira dan duka.

Namun yang akan menjadikan Citra Cinta tersebut kekal merupakan pengorbanan yang didasarkan atas rasa Cinta Tanpa Syarat yang mendalam terhadap satu sama lain.

Bahawasanya Hidup ini terus. Hidup ini tidak selalunya indah. Itu realiti Hidup.

Dan Hidup juga merupakan suatu kitaran.

Mulanya kita keseorangan.

Kemudian ada yang menemani.

Seterusnya kita bersatu, berkeluarga. Bila tiba waktunya, anak-anak dan cucu-cucu kita pula yang mulanya juga keseorangan akan ada yang menemani. Dan seterusnya mereka akan juga bersatu, berkeluarga. Ini ketentuan perjalanan hidup.

Yang akan menjadi asas terhadap segala perjalanan hidup itu ialah Citra Cinta asal yang ditulis berdasarkan kisah-kisah pengorbanan dan Cinta Tanpa Syarat itu sendiri.

Seterusnya Citra Cinta ini akan disampaikan turun temurun sebagai mitos-mitos dan lagenda agung sebagai renungan warisan.

Ini bukanlah Citra Cinta Romeo dan Juliet. Atau Laila dan Majnun.

Ini adalah Citra Cinta Kita.

Kita.

(Diedit untuk entri BandarUtopia @ Blogspot. Artikel penuh boleh didapati dalam 'CHANTEK' terbitan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dan Pillar Graphics Sdn Bhd. Tinta prosa oleh Asrul Muzaffar Mohammed. © 2007 Hakcipta terpelihara)

No comments: