Friday, October 31, 2008

Hadiah Ulangtahun Ke 39: Urutan Spa!

Ada bertanyakan tentang 'hadiah istimewa' yang diterima untuk tanggal hari lahir yang ke 39 pada 24 Oktober lepas.

'Hadiah istimewa' dari Si Dia merupakan pengalaman pertama menerima urutan ala-Bali di spa. Terfikir juga, kenapa spa?

Mungkin kerana saya asyik mengadu 'tidak boleh mengeliat penuh takut-takut otot kejang' semenjak dua menjak ini. Atau mungkin secara kebetulan sebuah pusat spa baru dibuka berhampiran kediaman kami di Sungai Long. Atau mungkin kerana dirasakan 'prestasi' semakin menurun (naaaaaaahhhhhh... tak mungkin, ahaksss!!!).

Namun yang pasti, beliau sudah beberapa kali melakukannya di berbilang pusat spa daripada yang memang terletak di Bali hinggalah yang terbaru di Samsara Spa, Swiss Garden Resort, Kuantan. Dan beliau menggemarinya, jadi mungkin sekadar berkongsi kegemaran tersebut dengan saya.

Pendekkan cerita, kami menempah satu bilik khusus di mana sehelai tirai memisahkan kami berdua. Selepas meneguk segelas teh cina beberapa kali, saya menanggalkan semua pakaian dan hanya berbalut tuala. Berbaring meniarap di mana wajah saya disisipkan melalui lubang di pembaringan. Lampunya malap dan muzik instrumental nyaman beralun. Bau wangian minyak lavender menusuk hidung.

'Master Rin' yang merupakan Ketua Masseus spa berkenaan itu sendiri yang mengurut saya. Kesempatan diambil untuk bertanyakan tentang industri spa, faedah mengurut sehinggalah fungsi urat-urat badan tertentu terhadap kesihatan tubuh. Beliau mengatakan tubuh saya banyak 'angin' dan cara pernafasan saya kurang betul. Katanya itulah yang menyebabkan kerap berlaku 'stress'.

Sakit tak? Cukuplah jika saya katakan yang ada kalanya saya bertanya sendiri; "Bila lah nak abis niihhh???". Banyak kali juga dalam masa sejam tersebut saya mengetap bibir menahan sakit. Nanti kalau dibilang sakit, dikatakan tak 'macho' pula, ahaks! Bila tiba di bahagian yang katanya 'banyak angin', sakit urutannya mungkin lebih sakit dari waktu tergeliat kaki hingga terpaksa bertongkat dahulu!

Tapi saya mengejutkan diri sendiri bila memberitahu Master Rin di akhir sesi yang saya berhasrat menjadikan aktiviti spa tersebut sebagai 'aktiviti bulanan'.

Dalam perjalanan pulang, isteri saya merungut; "Orang pergi spa, enjoy, duduk diam-diam. You dari awal sampai habis tak henti-henti bising bercakap. Tanya itu ini.... heeeeeeeeeee".

Hmmm... sentiasa ada kali pertama untuk segalanya, kan?

Thanks for the birthday gift, yang!!! :)

2 comments:

lizahaliza said...

Happy belated birthday..anyway, seronok kan ke spa? dapat memanjakan diri...

Asrul Muzaffar Mohammed said...

Thanks Liza. Urut lelaki tak sama dengan urut wanita. Tak nampak yang manja bila diurut. Sakit adalah!!!