Thursday, February 28, 2008

BandarUtopia@Blogspot

Saya akui mulanya saya agak skeptikal untuk menggunakan blog.
Ini kerana saya dapati kebanyakan blog yang ada lebih cenderung berbentuk 'diari' yang mana penulisannya seakan syok sendiri. Saya teringat satu ketika dahulu, sebelum Revolusi Internet meletup-letup, remaja menyimpan rekod seharian melalui sebuah buku yang bergelar 'Diary' yang mana isinya adalah begitu sulit dan peribadi. Buat yang wanita, mungkin akan memulakan setiap entri dengan "Dear Diary, Hari ini aku dimarahi lagi oleh Cikgu... bla bla bla".
Di era millenia, diari masih lagi relevan, cuma bezanya segala yang ditulis boleh dibaca oleh berbilion pengguna ruang siber!!!
Atas cadangan dan dorongan 'blood brother' saya yang memiliki blognya sendiri bernama SuratDalamBotol, saya akhirnya mengalah.
Blogspot dan Yahoo!Groups memiliki kelebihan dan kekurangan sendiri, terutamanya dari segi penyebaran posting melalui emel. Walaupun teknologi RSS (Really Simple Syndication) mempunyai merit, namun masih kurang orang menggunakannya berbanding emel. Lagipun melalui emel via Yahoo!Groups, sebarang respons boleh disalur terus ke mailbox penulis asal.
Namun Yahoo!Groups kekurangan dari segi customization. Ini saya kira merupakan antara tarikan utama Blogspot yang mana anda boleh 'menghias' blog anda tanpa limit sampai letih - baik dari segi template ataupun 'add-ons' (seperti kaunter lawatan, chatbox dan sebagainya).
Begitu juga dari segi indeks posting yang mana Blogspot menggunakan 'label' berpandukan isi sesuatu posting. Jadi sekiranya anda ingin mendapatkan semua posting berkenaan CHANTEK misalnya, anda cuma perlu klik label 'Chantek' untuk akses - sesuatu yang tidak dipunyai Yahoo!Groups.
Oleh yang demikian, saya akan mula menulis secara serius ke Blogspot tetapi dalam masa yang sama mengirimkan satu salinan bagi setiap posting ke Yahoo!Groups. Walau begitu, saya sarankan anda yang sudi membaca nukilan saya selama ini melalui Yahoo!Groups untuk melawat Blogspot saya sekali sekala atau lebih baik, melanggani RSS nya.
p.s. Dalam pada itu, dipersilakan juga melawat dan berkenal-kenalan menerusi AsrulMM@MySpace (ini adalah promosi dari Alyssa pula!!!)

No comments: