Monday, February 25, 2008

Blogspot, RSS, Yahoo!Groups

(a) Atas cadangan (desakan?) my blood brother, Hasrul Halid yang mana sedutan blognya disiarkan dalam HarakahDaily hari ini (http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=12607&Itemid=50), saya akhirnya tergerak mendaftarkan BandarUtopia di Blogspot.com. Banyak sebenarnya perkara yang harus ditimbang berat, terutamanya proses memindahkan arkib BandarUtopia di Yahoogroups ke Blogspot. Dan saya masih mempelajari selok-belok HTML coding di Blogspot yang mana umumnya sedikit komplikated berbanding Yahoogroups. Tak apalah, pelan-pelan.

Harap dapat layari http://www.bandarutopia.blogspot.com/ jika terdapat sebarang komen.

(b) Setelah agak ketinggalan keretapi sekian lama, saya baru tergerak untuk mencuba teknologi RSS (Really Simple Syndication) yang 'mengirimkan' maklumat terhadap sebarang info atau kemaskinian baru pada sesuatu website, blog atau podcast. RSS ini seterusnya boleh diakses melalui klien emel seperti AppleMail (saya tak begitu pasti dengan klien emel Windows Vista/Microsoft Outlook yang baru). Jadi saya merasa amat mudah untuk mendapatkan maklumat baru sebegini tanpa perlu membuka (dan mencari) menggunakan web browser. Untuk pengetahuan semua, kedua-dua BandarUtopia di Yahoogroup dan Blogspot boleh dilanggani RSSnya:


(c) Kepada yang menemui posting ini di Blogspot saya, anda boleh layari http://groups.yahoo.com/group/BandarUtopia untuk membaca arkib tulisan saya.


Itu saja buat masa ini...

No comments: