Monday, December 7, 2009

Asimilasi Damai Aman Merdeka

Nota: Terima kasih kepada yang sudi menjengah 'Requiem Untuk Asrul Iskandar' yang baru saya poskan (semula) sebelum ini. Seperti yang dinyatakan, posting tersebut adalah yang paling peribadi, paling emosional dan paling menyakitkan untuk ditulis (dan dibaca kemudiannya).

Posting ini saya tulis pada 19 April 2005, empat hari selepas kelahiran Adam Jefril. Bolehlah juga dikira sebagai sequel untuk 'requiem' abangnya.

-----------------------------------------

Saya sentiasa kukuh berpegang pada Qada' dan Qadar --- bahawasanya segala yang berlaku ke atas diri merupakan suatu ketentuan yang telah diatur dan dilaksanakan dengan strategik oleh Yang Maha Bijaksana.

Ia merupakan yang terbaik untuk kita sebagai kurnia dariNya. Walau betapa perit dan jerih sekalipun sesuatu itu pada mulanya, ada hikmah yang sedang menanti.

Mungkin kita tidak akan mengalami hikmahnya secara otomatis --- kadangkala kita perlu menunggu sehari, seminggu, sebulan atau mungkin bertahun-tahun.

Atau mungkin juga hikmahnya bukanlah untuk kita secara langsung, mungkin ia adalah merupakan hikmah yang disalurkan melalui kita untuk yang lain.

Namun yang pasti, Allah s.w.t tidak akan menimpakan sesuatu ujian pada seseorang hambaNya jika Dia tahu hambaNya tidak akan terdaya menghadapi ujian tersebut.


CAHAYA DI HUJUNG JALAN

Merenung kembali segala kesedihan, penderitaan, kegagalan dan kehampaan sepanjang 7 tahun yang lepas, hari ini segala-galanya merangkum indah dalam satu perspektif yang jelas.

Untuk yang baru mengenali dan membaca omongan saya, sebenarnya isteri saya telah keguguran SETIAP TAHUN sejak kelahiran puteri sulung saya, Alyssa Sofea, pada tahun 1998.

1999 menyaksikan kandungan luar rahim hingga salah satu dari tiub fallopian isteri saya terpaksa dikeluarkan. 2000 menyaksikan satu lagi keguguran.

2001 merupakan tahun yang paling menghampakan dan beremosi di mana kandungan yang pada awalnya menampakkan tanda memberangsangkan akhirnya berakhir juga dengan airmata (dan membawa pada posting 'Requiem Untuk Asrul Iskandar', posting paling emosional pernah saya tulis --- hingga kini saya tidak sanggup membacanya semula).

Keguguran pada tahun 2002 dan 2003 pula membuatkan saya tidak lagi berharap, hampir putus asa (hingga terfikir untuk mengambil anak angkat) hinggalah ke satu tahap bilamana keguguran merupakan satu 'rutin tahunan' buat kami suami isteri.

Anda yang setia membaca juga tentu telah maklum bahawa rumahtangga kami dilanda badai yang paling teruk pada tahun 2004, yang menyaksikan bagaimana tali yang merentang kian rapuh dan urat-uratnya seakan terputus satu persatu.

Saya kira AKRAB MALAYSIA yang dikonseptualkan pada ketika perih tersebut sedikit sebanyak seakan membentuk simpulan-simpulan kecil terhadap urat-urat tali yang hampir terputus tadi, mengkukuhkannya dan membuat tali tersebut kental semula.

Namun bila saja saya dikhabarkan bahawa isteri saya mengandung lagi selepas itu, saya seperti biasa terfikir; "Not again...".

Tiga bulan yang pertama merupakan waktu yang crucial bagi setiap pregnancy. Sebenarnya isteri saya ini tergolong antara mereka yang begitu 'fragile' ketika bulan pertama --- tak boleh langsung bergerak banyak dan tidak boleh terganggu emosinya.

Sebab itulah setiap kali mengandung, selalunya isteri saya terpaksa mengambil sebulan cuti tanpa gaji pada sama ada bulan pertama atau kedua. Muntah-muntah dan pening itu tak payah ceritalah, hingga saya pernah berdoa andai Tuhan dapat transfer sakitnya pada saya, saya sanggup menghadapinya asal saja isteri saya tak seteruk itu deritanya.

Bukan apa, cuma saya ketika itu merasa sakitnya itu tak berbaloi kerana walau teruk bagaimanapun derita beliau, ia selalunya akan berakhir dengan kehampaan juga (not to mention the money spent on the D&Cs).

Bila saja terdapat tompokan darah yakni tanda mungkin akan berlaku keguguran seperti sebelumnya, ditambah pula dengan tension melihat penderitaan isteri saya muntah-muntah (hingga beliau menangis kerana tak tahan), saya mencadangkan pada pertemuan doktor yang selanjutnya kelak (andai fetus tidak menampakkan tanda pertumbuhan) agar terus saja dilakukan D&C.

Namun kami agak surprised pada pertemuan tersebut bila doktor menyatakan bahawa kandungan kali ini nampak sihat dan menunjukkan tanda positif. Hanya setelah pertemuan itu baru saya berani mewar-warkan pada Alyssa bahawa ada kemungkinan beliau akan menerima adik.

Alyssa inginkan adik perempuan, jadi beliau mula memilih nama adiknya dan disitulah timbulnya nama 'AMANDA LYDIA'.

Dalam satu dari pertemuan doktor yang berikutnya, seperti biasa doktor melakukan scan dibalik tabir dan saya menonton melalui skrin TV yang berada di belakang meja doktor.

Dalam mencari-cari dan cuba 'making sense' imejan imbasan yang tertera di skrin, tiba-tiba saya rasa saya terlihat 'sesuatu'... Saya terdetik "Aikkk... isn't that....?"

Selesai imbasan, doktor kembali ke mejanya, tersenyum dan bertanya apa jangkaan saya terhadap jantina bayi tersebut.

Saya balas semula dengan soalan; "What do you make of it based on the scan?"

Doktor menjawab; "Nampak macam bapaknya..."

Alyssa yang terlalu kerap menonton Disney Channel sebenarnya 'terpengaruh' dengan paparan bagaimana seorang adik lelaki akan selalu bergaduh dengan kakaknya --- seperti dalam siri Lizzie McGuire atau That's So Raven.

Jadi secara natural juga beliau tak berapa berkenan dengan adik lelaki. Malah saya dan isteri terpaksa membincangkan strategi bagaimana mengkhabarkan perkembangan terbaru ini pada beliau!

Alhamdulillah kami berjaya juga membuat beliau 'excited' untuk menunggu kelahiran seorang adik lelaki walaupun agak mengambil masa juga dan setelah memberi assurance bahawa adiknya akan 'berdisiplin' dan 'mendengar kata' tak seperti adik Lizzie atau Raven...


ADA APA PADA NAMA?

Kami juga mendapatkan pandangan Alyssa dalam memilih nama adiknya. Saya dari awal sudah bertegas untuk menamakannya 'ADAM'. Ini berdasarkan pada hakikat bahawa nama yang bermula dengan abjad 'A' akan 'dipanggil atau diawalkan dahulu oleh guru kelas' (seperti yang saya alami ketika sekolah dahulu).

Kedua, saya mahukan nama 'universal' yang mempunyai makna baik tetapi tidak dapat ditebak apa nationaliti/agamanya jika berpandukan hanya pada nama. 'Alyssa Sofea' adalah berdasarkan konsep ini. Dan pengukuhan konsep ini juga sebenarnya datang dari seorang saudara siber saya yang menamakan anaknya menggunakan konsep serupa (who co-incidently also being named 'Adam').

Jadi yang tinggal kini ialah nama kedua. Saya mencadangkan 'Adam Joshua', mengikut nama pengikut Nabi Musa a.s. dalah bahasa Ibrani (hmmm... mungkin juga ada kaitan dengan album terbaik kumpulan U2... he..he...).

Isteri saya pada mulanya menyukai 'Adam Isaac' kerana dia minat Hans Isaac dari dulu. Kami hampir saja bersetuju dengan nama ini sehinggalah terfikir kemungkinan anak saya tadi mungkin akan menghadapi masalah andai orang 'tak reti menyebut dan mengeja namanya'. Takut pula nanti orang memanggilnya 'Adam Is-Ak' dan bukannya 'Adam Ai-zek'.

Kemudian isteri saya mencadangkan 'Adam Jeffril' yang kedengaran menarik namun pada mulanya saya melihat seakan ada kejanggalan pada dua huruf 'F' dalam ejaan namanya. Saya mencadangkan dieja sebagai 'Jefryl' tapi isteri pula tak begitu berkenaan (come to think of it it reminds me of Dr Jeckyl)...

Setelah mencongak, kami berkeputusan muktamad menamakannya 'ADAM JEFRIL ASRUL MUZAFFAR'.

Saya memilih 'Adam' kerana ia merupakan nama manusia pertama di dunia, juga kerana ia ada terdapat dan mempunyai makna serupa dalam bahasa Sanskrit, Latin, Ibrani, Arab, German, Spanish, Czech... you name it! Ia juga bermaksud 'Anak Bumi yang Merah'.

'Jeffril' pula merupakan variasi dari perkataan Anglo-Saxon/French yang bermaksud 'Ketenangan'. Boleh juga merupakan sebutan variasi bebentuk 'pun' terhadap 'JABRIL' dalam bahasa Arab.

Namun tentunya sebab saya memilih nama 'Adam' (seperti kenapa saya memilih nama 'Alyssa') biarlah hanya saya dan Dia yang mengetahui...


15 APRIL 2005: SUATU HARI BARU

Due date isteri saya sebenarnya adalah pada 29 April. Oleh kerana kami memilih delivery melalui pembedahan ceasarian (Alyssa dulu juga adalah melalui kaedah ini), kami boleh melakukannya lebih awal. Doktor memberi pilihan mana-mana tarikh antara 15 hingga 22 April. Saya memilih 16 April kerana ia juga sama dengan tarikh kelahiran Alyssa (boleh sambut birthday sama-sama).

Namun isteri saya bertegas inginkan 15 April, kerana ia jatuh pada hari Jumaat. Pada saya semua itu tidaklah begitu penting kerana fokus saya ialah agar Adam selamat dilahirkan tanpa sebarang komplikasi. So we settled on 15/4.

Berbanding kelahiran Alyssa dahulu yang terpaksa menunggu hampir 12 jam, kali ini segalanya terasa begitu pantas. Kami tiba di Naluri Medical Centre Wangsa Maju tepat jam 10 pagi, terus admitted dan lebih kurang jam 11.30 pagi isteri saya disorong masuk ke bilik pembedahan. Beliau memilih untuk 'separuh sedar' ketika pembedahan dan tentunya saya juga memilih untuk turut masuk menyaksikan pembedahan tersebut.

Tak lama kemudian, jururawat memberikan persalinan pada saya termasuklah head and face cover. Sementara menunggu, saya berbual dengan seorang bapa yang mana isterinya juga akan menjalani pembedahan sejurus selepas isteri saya.

Lebih kurang jam 12 tgh saya dipanggil masuk dan mendapati pembedahan telahpun bermula. Ketika Alyssa dahulu, isteri saya 100% tidak sedar jadi saya boleh berdiri betul-betul dihujung kakinya menyaksikan segala yang berlaku.

Tapi kali ini saya berada di sebelah beliau, menggenggam erat tangannya walau mata tak putus-putus menjenguk-jenguk di sebalik kain rentang yang menutupi dadanya, antara celahan darah dan warna kekuningan isi perut.

Segalanya berlaku dengan pantas sebaik sahaja empat orang termasuk doktor meregangkan bahagian perut yang terbuka dari empat penjuru, menandakan 'the moment of truth'.

Mulanya saya melihat kepala, diikuti badan, tangan, kaki dan akhirnya tepat jam 12.10 tgh whooosshhh... doktor telah mengeluarkan keseluruhan bayi. The first thought that came to my mind was; "Putihnya...." Berat yang direkodkan ialah 3.1kg, lebih berat dari Kakaknya pada 2.75kg dahulu.

Alyssa dahulu mengambil masa agak lama untuk menangis, yakni hanya setelah doktor mengeluarkan cecair dari tekaknya dan memberikan oksigen. Itupun tangisannya tidaklah begitu kuat (berbanding sekarang...).

Namun kali ini, tak sampai beberapa saat keluar, mak datuk... punyalah kuat tangisan Adam! Mungkin memberi persediaan terhadap expectation bagi hari-hari yang mendatang.

Isteri saya mula mengalirkan airmata dan saya mengucup dahinya seraya berkata; "We've made it... I'm proud of you...".

Setelah menunggu seketika untuk doktor melakukan proses jahitan, saya mendapatkan Adam di bilik sebelah. Jururawat telah selesai membersihkannya dan membalut cantik tubuh beliau dengan selimut biru.

Kali terakhir saya mendokong bayi yang baru lahir adalah 7 tahun dahulu yakni ketika kelahiran Alyssa, jadi terasa agak kekok untuk mengendong Adam (nervous dengan tengkuk lembut bayi yang perlu disokong dengan betul). Alyssa dahulu diqamat/diazankan oleh Bapa Mertua saya kerana ketika itu saya masih dalam bilik pembedahan.

Namun kali ini, buat pertama kali, saya bertanggungjawab melakukannya. Tiada perkataan atau bait kalimat yang mampu ditulis untuk menggambarkan perasaan saya ketika itu, jadi biarlah 'some things are better left unsaid'...

Bila saja isteri saya keluar dari bilik pembedahan dan ditempatkan dalam bilik pemerhatian, saya terus mendapatkannya. Alangkah terkejutnya bila saya melihat beliau sedang menangis terisak-isak. Saya tanya kenapa, dia seakan tak mampu bersuara.

Jadi saya tanya jururawat; "Apa kena dengan isteri saya?". Jururawat pun musykil.

Isteri saya menyentuh tangan saya dan berbisik; "I'm so happy... I've waited so long for this..." Rasanya tangisan tersebut komplit bila saja jururawat membawa masuk Adam dan meletakkannya dalam pangkuan isteri saya --- a mother and child reunion. Adam kelihatan begitu tenang dalam pangkuan beliau.

Ketika itulah saya mula merasakan betapa penantian dan kekecewaan demi kekecewaan yang dialami selama ini kian pupus dan hilang perlahan-lahan.

Mungkin Allah s.w.t. hanya menyediakan kami untuk saat ini, untuk memastikan agar kami benar-benar mampu menilai kurniaanNya.

Mungkin juga andai perjalanan hidup kami berbeza, kami tidak akan merasai kepuasan dan 'humbleness' yang kami rasai di saat itu.

Melihat isteri saya mengucup Adam berkali-kali, saya juga mula merasakan mata saya kabur dengan titik-titik air...

Petangnya saya membawa Alyssa ke hospital dan dipertemukan dengan adiknya. Bila saja doktor membenarkan Adam keluar nursery dan membawa Adam ke bilik isteri saya, Alyssa mendekati Adam dalam cradle dan jari cute beliau menggosok lembut pipi adiknya.

Renungan sayang Alyssa terhadap Adam yang damai lena beradu amat bermakna dan merupakan suatu sight yang akan saya ingati sampai bila-bila...


TERIMA KASIH

Dari lubuk hati yang tulus ikhlas, pertama sekali saya ucapkan infiniti penghargaan pada semua Doktor dan Kakitangan Naluri Medical Centre, terutamanya Doktor Kamaria (Dr Kay) yang mengetuai pembedahan.

Tak lupa juga kepada semua jururawat yang begitu ramah, mesra, kelakar dan supportive melayan kami hinggalah isteri saya discharge lebih kurang jam 10.30 pagi semalam, Isnin 18 April.

Sejak kelahiran Alyssa, saya dan isteri telah naik turun hampir kebanyakan hospital popular di ibukota namun saya berani katakan dalam banyak-banyak hospital yang ada, Naluri adalah yang TERBAIK dari segi servis, kepakaran, layanan dan bil.

Saya juga menyarankan agar pembaca mencuba servis Naluri ini, kerana setelah menerima segala manfaat dan kebaikannya, saya merasa perlu agar kebaikan itu melimpah pada lebih ramai insan yang bakal bergelar ibubapa.

Just pay them a visit --- No. 94, Jalan 1/27F, Pusat Bandar Wangsa Maju or call 03-41433633 --- dan InsyaAllah anda dan pasangan akan menyukainya.

Untuk semua yang telah mengirimkan SMS dan email pada saya sepanjang weekend lepas, terima kasih infiniti juga di atas ingatan anda. Cuma maaf kerana tidak dapat segera membalas di sebabkan masalah line... bulan ini dan bulan depan kena ikat perut sikit dan kewangan harus difokus pada yang lebih utama (you know what I mean).

Terima kasih pada Nashya dan Sarah Jasmine yang sudi melawat. I tell you... Nashya memang ada bakat besar menjadi ibu melihat pada cara beliau mengendong Adam... he...he.. Bila lagi???

By the way, andainya nama 'AKRAB MALAYSIA' tidak diluluskan (atau telah ada pertubuhan lain yang menggunakannya --- who knows..?), mungkin saya boleh menamakannya 'Asimilasi Damai Aman Merdeka'... just a thought!!!

Hari ini saya kembali bekerja namun hati dan ingatan hanyalah pada Adam di rumah.

Tak sabar rasanya menatap wajah Adam petang ini...

No comments: