Friday, December 25, 2009

Kongsi Tak Nak Kongsi

Nota: Artikel ini saya tulis pada bulan Jun 2006 ketika hebohnya isu 'pengharaman' perayaan Kongsi Raya seperti yang disarankan oleh YBHG Datuk Seri Harunssani Zakaria, Pengerusi Jawatankuasa Kerja Persidangan Ulama' 2006.

Nukilan ini merupakan bahagian pertama dari sebuah trilogi. Bahagian Kedua boleh didapati di sini. Manakala Bahagian Tiga pula merupakan antara artikel saya yang agak tersebar dan dikecam di Web.

Saya poskan semula di sini kerana mungkin ianya relevan dengan pandangan segelintir ulama' bahawa mengucapkan 'MERRY CHRISTMAS' boleh membuatkan seseorang Islam itu 'rosak akidahnya'.

Walau bagaimanapun, MERRY CHRISTMAS!!! :)

--------------------------------------------

Dalam akhbar-akhbar hari ini, PAS telah menyatakan pendiriannya yang juga tidak bersetuju agar amalan "Kongsi Raya" diteruskan. Ianya bertitik-tolak dari kenyataan yang dilakukan oleh YBHG Datuk Seri Harunssani Zakaria, Pengerusi Jawatankuasa Kerja Persidangan Ulama' 2006 pada hari Selasa lepas. Dan semalam saya juga menerima emel mengenai kenyataan persatuan BADAI (Persatuan Anti-IFC... dah register ke belum persatuan ni?) yang juga tidak menyetujui acara Kongsi Raya tersebut.

Apa yang dapat kita baca sebenarnya dari tindakan-tindakan, gesaan-gesaan dan usulan-usulan ini?

EKSKLUSIVITI

Dalam bidang kerja saya, media akan memberikan suatu liputan 'eksklusif' terhadap sesuatu wadah berita yang mempunyai isi (dan mampu melariskan penjualan akhbar/majalah mereka). Dari segi pengiklanan pula, eksklusiviti akan diberikan kepada penaja yang sanggup membayar paling banyak.

Seperti sejak dahulu lagi, memang ada golongan dalam mana-mana agama sekalipun (Islam tidak terkecuali) yang inginkan eksklusiviti. Dalam konteks "Islam adalah agama yang benar" pada saya ia adalah benar selagi mana orang yang memilih Islam sebagai agamanya itu mengatakan ianya benar. Ini adalah kepercayaan, keimanan dan yang paling penting sekali merupakan satu pilihan.

Eksklusiviti yang diingini dalam konteks "Islam adalah agama yang benar" mungkin boleh dilaksanakan dalam kelumpuk yang mampu menampung diri mereka sendiri (self-sufficient) baik dari segi pengetahuan, kuasa ataupun ekonomi.

Tapi dalam dunia Islam hari ini yang mana agama kita adalah lemah baik dari segi pengetahuan mahupun ekonomi, "eksklusiviti" hanyalah boleh dicanang sesama penganut agama kita sendiri. Apatah lagi dalam Islam sedang menerima berbilang label prejudis dari "Teroris", "Fanatik", "Tidak Bertoleransi" dan berbagai lagi.

Islam pernah menjadi suatu agama eksklusif satu ketika dahulu sewaktu kegemilangan Empayar Islam. Sekarang tidak. Jika kita inginkan eksklusiviti sekali lagi dalam dunia hari ini, Islam perlu melengkapkan diri dengan pengetahuan dan mengukuhkan ekonomi. Namun kalau setakat mampu menguasai ilmu agama dan menjual kerepek pisang, janganlah terlalu gah melaungkan eksklusiviti!

Untuk mewar-warkan ekslusiviti bagi Islam kepada dunia luar dan penganut agama lain sekarang ini pada saya hanyalah akan membuat orang lain ketawa dan mencebik kita sebagai PERASAN LEBIH!!! Ahaksss...

TAKUT LAGI!!!

Satu lagi dakwaan yang dilakukan ialah amalan Kongsi Raya boleh 'melanggar akidah'. Ini berbalik kepada siri artikel yang pernah saya nukilkan satu ketika dahulu berkenaan TAKUT. Membaca mengenai hiruk pikuk golongan tertentu terhadap Article 11 dan Inter Faith Commission (IFC) dan kini Kongsi Raya yang kononnya mampu melanggar akidah, saya mula menyedari betapa TAKUTnya golongan-golongan tertentu dalam Islam hari ini terhadap keluhuran agama kita sendiri.

Kita kini menampakkan bahawa penganut agama Islam sendiri seolah-olah tidak pasti dengan pegangan kita sendiri sehinggakan amalan budaya seperti Kongsi Raya sekalipun dapat membuatkan kita 'murtad'. Kita memaparkan bahawa kita merasai 'insecure'. Sama ada kita sedar atau tidak, kita sendiri sedang mewar-warkan kepada penganut agama lain bahawa Islam adalah lemah.

Dalam perniagaan, kita tidak boleh menunjukkan kepada pihak yang kita sedang berunding untuk sesuatu 'deal' bahawa kita desperate dan insecure. Kerana bila kita mula menunjukkan sedemikian, kita telah hilang peluang untuk leverage dan seterusnya akan merugikan kita sendiri.

Tindakan Harunssani, PAS dan yang seangkatannya walau mungkin berniat baik sebenarnya telah MENGIYAKAN kepada musuh-musuh sebenar Islam bahawa agama kita sedang desperate dan insecure. Ini akan membuka jalan seluas-luasnya pada musuh Islam sebenar untuk terus memasukkan jarum mereka.

MUSUH ISLAM YANG SEBENAR?

Antara emel yang membuatkan saya paling rasa nak tergelak ialah yang menyeru agar kita memboikot barangan tertentu. Isi atau nawaitu sebenar pengirim mungkin baik, yakni beliau sudah muak dengan penderitaan yang dialami penduduk Palestin, Iraq dan seumpamanya yang ditindas. Jadi beliau menyeru agar diboikot barangan yang kononnya dikeluarkan oleh "Amerika" atau "Yahudi".

Tapi emel tersebut selalunya mempunyai fakta yang kadangkala nampak sangat hanya merupakan Propaganda Islam. Seperti mengatakan pengasas atau pemilik syarikat barangan tersebut sebagai Yahudi dan harus diboikot.

Pertama-tamanya walau mungkin pengasasnya seorang Yahudi namun seperti juga Islam, tak semua Yahudi terlalu fanatik dengan agama mereka. Kebanyakannya, seperti kita, lebih berminat mengukuhkan kewangan dan keuntungan syarikat dari memeningkan kepala memikir strategi untuk menjatuhkan agama lain. Malah ada antara pengasas yang disebutkan itu adalah freethinker ataupun penganut agama yang lain dari Yahudi.

Harap pengirim-pengirim artikel sebegini lebih rajin melakukan research dan memaparkan fakta yang betul di masa hadapan!

Siapakah musuh Islam yang sebenar? Pada saya mereka adalah golongan Zionis, ortodoks / fanatik agama lain, puak misionari dan juga penganut mana-mana agama lain yang juga inginkan eksklusiviti untuk agama mereka. :) Lain dari itu hanyalah musuh dari segi ekonomi, perniagaan dan sempadan geografi.

Andai kita terlalu kabur membezakan antara musuh sebenar dan musuh ilusi, kita awal-awal telahpun tewas dalam perjuangan kita.

BODOH!!!!

Saya pernah mengkritik dakwaan seorang Menteri yang mengatakan tindakan tunjuk perasaan golongan tertentu sewaktu Forum Article 11 di Pulau Pinang baru-baru ini sebagai "BODOH". Saya juga pernah menegur seorang rakan yang melabelkan orang-orang kita yang tidak mahu berusaha untuk memajukan diri walau banyak peluang disediakan sebagai "BODOH".

Untuk rekod, mereka seperti Harunssani datau Nasharuddin merupakan golongan cerdik pandai dalam bidang mereka dan saya memandang tinggi kepada sesiapa sahaja yang mempunyai pengetahuan dan tidak jemu untuk menyebarkannya untuk manfaat orang ramai.

Namun dalam konteks kenyataan terhadap Kongsi Raya ini, saya ingin mengatakan bahawa tindakan mereka melakukan demikian merupakan TINDAKAN BODOH. Bodoh kerana mereka gagal memaklumi di mana letaknya Islam secara realiti dalam dunia hari ini.

Bodoh kerana mereka seharusnya 'educate' orang ramai akan keindahan Islam dari mencanangkan kenyataan yang mampu meluaskan jurang antara Islam dan agama lain.

Bodoh kerana dalam situasi politik negara yang agak goyah kerana kenaikan harga minyak dan barangan, mereka tidak tahu memanfaatkan peluang yang ada untuk meraih sokongan terhadap parti PAS dan seumpamanya (kenyataan sebegini akan lebih membuatkan orang merasa meluat untuk menyokong mereka).

Bodoh kerana kenyataan ini dilakukan hanya selang beberapa hari setelah Presidennya mengeluarkan hujah bahawa "Islam menghalalkan demonstrasi jalanan".

Lebih dari itu, bodoh kerana ini makin mengiyakan tuduhan prejudis terhadap Islam bahawa Islam adalah agama yang mundur, bersifat perkauman, kuno dan tidak bertoleransi...

2 comments:

Anonymous said...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

Plumbers westminster said...

Hi, some very interesting points discussed, I am not a religious man but I do believe that everyone is entitled to their own beliefs be they what they may, as long as they don't force them on other people then perhaps the world would be a better place.