Wednesday, December 2, 2009

"Dunia Di Ambang Akhir Zaman"

Nota: Saya menulis artikel ini sekitar tahun 2003. Seperti yang jelas terpapar, stail penulisan saya 'berbeza' sedikit ketika itu. Harap tak menjadi isu pula :)

Ini adalah respons saya terhadap capaian/kemaskini status berkaitan mitos '2012' yang dilampirkan di laman Facebook saya semalam.

----------------------------------

Dalam siri E2 sebelum ini saya telahpun membuat beberapa summarisation mengenai kaedah yang bagi saya, paling munasabah dalam mengkaji pensejarahan Islam, terutamanya dalam kita memahami bagaimana, apa dan kenapa sesuatu itu terjadi seperti yang telah dan sedang terjadi sekarang ini.

Terus terang, sekali lagi saya menyatakan bahawa walaupun bidang pengkajian sejarah perhubungan antarabangsa sebegini sememangnya adalah suatu latihan formal yang saya miliki, masih ada banyak kekurangannya. Dari hari ke hari saya consider diri saya nih sebagai budak yang baru belajar jadi kalau salah tolong ler tunjukkan...

Tak lama dahulu (kala isu "Metoda Pemikiran Saintifik" dibincangkan), ada beberapa Warga Relexjap yang mengketengahkan beberapa hujah demi menunjukkan bahawa dalam apa jua ideologi sekalipun, Daulah Islamiah adalah yang terbaik. Mereka memberi contoh akan kegagalan ideologi "ciptaan manusia" seperti kapitalisme, sosialisme, demokrasi dsb untuk memperjelaskan kenapa tamadun manusia sekarang nih haru biru. Dan beberapa sahabat pula membuat kesimpulan bahawa "inilah tanda-tanda dunia akhir zaman".

Apapun, "tanda-tanda dunia akhir zaman" nih sebenarnya bukanlah perkara baru, malah ketika berakhirnya zaman Ar-Rashidun sendiri, penyokong-penyokong Ali Abu Talib r.a. yang tertindas oleh cengkaman Muawiyyah pun mengatakan bahawa "dunia sedang berada di ambang akhir zaman". Ketika Genghiz Khan memperluaskan Empayar Mongol dan ramai orang Islam dibunuh kejam, "dunia sedang berada di ambang akhir zaman". Ketika Andalusia jatuh ke tangan Tentera Crusade dan orang Islam dipaksa memeluk Kristian atau dibunuh, "dunia sedang berada di ambang akhir zaman". Bila kolonisme barat mula menampakkan taringnya yang tumpul dan memaksa negara Islam menerima kemodenan dan demokrasi, "dunia sedang berada di ambang akhir zaman".

Bila musim Haji dicemari oleh rusuhan pelampau Iran sekitar akhir 1970an, ""dunia sedang berada di ambang akhir zaman". Bila NYWTC dihentam kapal terbang, "dunia sedang berada di ambang akhir zaman". Bila Taliban yang kononnya mengamalkan bentuk pentadbiran Islam mithali dihalau keluar dari Afghanistan, "dunia sedang berada di ambang akhir zaman". Dan sekarang nih, bila masyarakat Islam sedang ditindas dan jutaan saudara kita di Iraq berada di ambang peperangan, "dunia sedang berada di ambang akhir zaman".

Tak cukup dengan tuh.... bila Siti Nurhaliza melenggok, "dunia sedang berada di ambang akhir zaman". Bila KLCC dibina, "dunia sedang berada di ambang akhir zaman" (sebab ada banyak bangunan tinggi pencakar langit). Bila "Asereje" dituduh sebagai lagu memuja syaitan, salah satu tandanya ialah "dunia sedang berada di ambang akhir zaman".... (ahaksss....!!!)

Malah jika kita rewind sejarah peradaban manusia, dalam setiap masa setiap ketika, walaupun ketika permulaan tamadun manusia di Sumeria, Mesir, Ganges, etc, etc --- manusia yang ditindas atau merasakan mereka tak leh ngam dengan realiti sosio budaya masyarakat akan meletakkan kesengsaraan mereka sebagai tanda bahawa "dunia sedang berada di ambang akhir zaman".

Seems that dunia nih SENTIASA berada "di ambang akhir zaman".

Tapi kita tidak boleh menyalahkan sebahagian mereka yang beranggapan demikian. Setiap mereka yang mengeluh bahawa "dunia sedang berada di ambang akhir zaman" sememangnya ada sebab untuk beranggapan tersebut. Kaum mereka ditindas. Setiap hari ada saja ahli keluarga tau rakan taulan dibunuh kejam di depan mata. Budaya mereka disekat. Mereka tidak dapat beribadat dengan bebas. Setelah berusaha dan akhirnya mendapati mereka tidak berupaya melakukan apa-apa, mereka berharap agar keadilan Tuhan dan Hari Pembalasan akan memberati mereka kelak.

Konsep ini, bagi saya sememangnya bertepatan dengan seruan "usaha dan tawakkal" yang disarankan oleh Islam.

Tetapi yang ingin saya bincangkan adalah kecenderungan sesetengah kita yang menggunakan tanda "dunia sedang berada di ambang akhir zaman" ini sebagai satu escapism hanya kerana mereka merasakan diri mereka tak leh ngam dengan budaya norma masyarakat setempat. As a figure of speech. Seperti kecenderungan kita mengucapkan "InsyaAllah" pada sesuatu ketepatan yang kita belum pasti melakukannya, daripada 100% bermaksud bahawa segalanya ialah "dengan izin Allah".

"Jom pi gathering Relexjap".

"Tengoklah...InsyaAllah (walau hakikatnya pada hari tuh aku ada confirm date dengan Dian Sastrowardoyo kat GSC MidValley)"

Kupasan yang dilakukan oleh Sdr Shamsul Kamal terhadap fenomena "InsyaAllah" ini amat baik sekali dan patut dijadikan ingatan setiap kali kita hendak senang-lenang mengucapkan kalimah tersebut.

Begitulah juga dengan tanda "dunia sedang berada di ambang akhir zaman" ini. Seperti yang sering saya jelaskan, melalui e-mel yang saya sering terima mengenai "dunia sedang berada di ambang akhir zaman" ini, senarai tanda-tandanya AKAN BERTAMBAH dari masa ke semasa. Dari 7, ke 10, ke 15, 20, 25 dan satu e-mel yang saya terima telah menggariskan hingga 50 tanda.

Sama ada penulisnya terlalu kreatif hingga mampu perah otak menghasilkan 50 tanda atau sedang tersorok dalam rumah berwirid panjang sampai tak memperdulikan dunia luar, wallahualam. Tetapi seperti mana ramalan astrologi dan apa jua tilikan masa hadapan, semua tanda-tanda tersebut dapat di relate dengan keadaan semasa. Selepas keruntuhan NYWTC, ramai yang menafsirkan bahawa ia telahpun "tercatat dalam tilikan Nostradamus". The same Nostradamus yang menjangkakan bahawa dunia akan musnah menjelang tahun 2000.

Tapi 1 Januari 2000 come and go dan segalanya masih serupa. "Oh..tak...sebenarnya Nostradamus bermaksud 2001, sebab 2001 ialah permulaan millenium sebenarnya". Dan sekali lagi, 1 Januari 2001 berlalu tanpa sebarang insiden. "Oh...bukan, bukan, bukan 2000 atau 2001, tapi tahun 3000 Masihi". Dan ada gak yang berpendapat bahawa "Hang tak tauka...sebenarnya dunia DAH PUN MUSNAH pada tengah malam 1 Januari 2000. Tamadun manusia diambik alih oleh artificial intelligence yang menjadikan manusia sebagai makanan depa. Kita sekarang nih hidup dalam alam fantasi". Mungkin depa nih tengok "The Matrix" banyak sangat kot....

Dalam artikel lepas, saya menyatakan bahawa salah satu kesalahan yang sering kita lakukan ialah membuat assumption bahawa orang zaman dahulu adalah sama macam kita. Sejarah, dari persepsi zaman tamadun dahulu, ialah suatu hukum alam yang tidak termaktub pada satu tempat satu ketika. Bila mereka membicarakan tentang kemusnahan sedunia dalam banjir besar, ianya dilihat sebagai suatu insiden yang sentiasa wujud dulu, kini dan selamanya. Maknanya, bila saja manusia tidak bersyukur dan mengengkari perintah Tuhan, balaNya akan turun menimpa --- regardless tahun 1 Masihi ker, 1969 ker, 2003 ker, 2020 ker, etc, etc.

Kita sekarang nih mengkaji sejarah dalam bentuk rasional berdasarkan catatan, peninggalan dan riwayat. Dan cuma baru-baru ini saja kita mula menggabungkan teknologi lain seperti carbon dating dan ujian hakisan. Ini berbeza dengan zaman dahulu di mana penulis sejarah tidak begitu mementingkan ketepatan fakta dan cenderung menokok tambah asal saja mesej yang ingin diutarakan itu berjaya disampaikan. Inilah yang terjadi pada Torah dan Injil.

Saya kira inilah satu kenyataan yang sering disalah erti bukan sahaja oleh pemikir sekularisme, malah antara penganut agama itu sendiri.

Untuk memahami kenapa adanya hadis dan surah Al Quran yang menjelaskan tanda "akhir zaman" ini, kita harus mengapproachnya dengan berfikir seperti mereka yang hidup pada zaman tersebut, yakni memahami KENAPA sesuatu ayat atau hadis sahih yang menceritakan tanda akhir zaman itu diturunkan/dihasilkan in the first place.

Tujuannya tak lain dan tak bukan ialah sebagai suatu peringatan agar manusia sentiasa mematuhi suruhan Tuhan dan meninggalkan laranganNya. Kita tak leh takkabur, jangan asyik nak menyumpah memaki hamun orang lain jer. Jangan ingat kitalah orang Islam terbaik dan sesaper yang tak ikut macam kita patut digelar kafir/murtad serta mungkin wajib dibunuh (fahaman pengikut Hasan Al-Banna, Mawdudi dan Qutb yang memanipulasi maksud jihad fi sabilillah).

Lebih dari itu, janganlah "dimurahkan" ucapan "dunia sedang berada di ambang akhir zaman" ini dengan kegagalan kita untuk memahami sesuatu perkara. Dunia tetap AKAN musnah satu hari kelak. Dan manusia wajib diberi peringatan tentangnya dari masa ke semasa.

Tapi bukan dengan cara ini. Bukan bila setiap kali kita dihadapkan dengan gossip artis, pengisytiharan perang atau golek Holly Valance. Bila "dunia sedang berada di ambang akhir zaman" diucapkan dalam konteks ini, ia tak ubah sebagai keluhan mereka yang insecure dengan keupayaan agama mereka mengatasi segala perbuatan manusia yang dhaif, munafik dan bid'aah.

More than that, it leaves your personality and thoughts open like an opened book.

No comments: