Tuesday, December 22, 2009

Jom Menulis!

Nota: Berturut dari beberapa kemaskini status Facebook yang saya kirimkan sebelum ini berkenaan 'Menulis Dari Hati', di sini saya sertakan artikel yang pernah tersiar di Yahoo!Groups sekitar bulan Oktober 2001. Saya edit sedikit untuk menjadikannya relevan dengan situasi semasa.

Beberapa 'sindiran' dalam artikel ini adalah untuk segelintir pembaca ketika itu yang hanya menunggu mana-mana karya dari saya untuk disiat-siat dalam pencarian mereka mencari salah silap dan kekurangan diri :)

------------------------------------------------

Saya perhatikan sudah ramai rakan yang semakin berani untuk tampil ke hadapan dan menyumbang. Tak kisahlah sama ada artikel sendiri atau sekadar respon terhadap mana-mana masalah rumahtangga, kesihatan, tips, dsb. This is great. Truly divine, truly awesome...

Sebagai manusia, kita perlu belajar untuk meluahkan apa yang terbuku di benak fikiran kita. Buat per simpan?

Sebab macam Welcome Message Relexjap yang baru tu kata, "ide mampu merubah dunia". Setiap ide bermula dengan keinginan. Microsoft bermula dengan keinginan untuk membangunkan satu operating system untuk komputer (walaupun kemudiannya Encik Gates kita ciplak ide Encik Jobs....but that's another story), so, DOS was created. Orville dan Wilbur Wright mempunyai keinginan untuk terbang seperti burung, dan seterusnya mereka mendapat ide nak buat kapal terbang. Kalaulah dia orang masa tu tahu yang satu hari nanti ciptaan mereka akan digunakan untuk meruntuhkan 2 bangunan, mungkin mereka akan berfikir dua ribu lapan ratus tujuh puluh sembilan kali... Again, that's another story.

Keinginan dah ada, ide pun dah ada. Seterusnya kena ada usaha. Bagi saya, usaha yang pertama ialah melakar atau memahatkan ide tersebut dalam bentuk zahir...atas kertas ker, kat dinding ker, kat dahi ker atau sekadar cerita pada orang lain. Take it out.

Bila dah ader dalam bentuk zahir baru senang refer. Dan kalau-kalau dalam usaha merealisasikan ide kita tuh kita tersungkur jatuh, merujuk semula apa yang kita telah zahirkan pada awalnya itu mungkin akan membawa kita untuk bangun kembali.

Jadi keinginan dah ada (untuk meluahkan segala yang terbuku), ide dah ada (contohnya nak berkongsi pasal kisah cintan dolu-dolu) --- sekarang apa yang perlu cuma zahirkan semuanya itu di PC anda. PC? Yer...PC...yang ada kat depan muka anda sekarang. I know it's called "Monitor"...but...heck...you know what I mean. Lainlah kalau ada sedang baca nih dari kertas yang di print dari PC.... Wat? I know it's called "Printer"....ada LaserJet ada InkJet....nak carik salah orang lagi ker???? Ahaks...

Having said all that, saya BUKANLAH seorang penulis. Sayapun cuma discover (semula) minat saya terhadap penulisan selepas menyertai Relexjap pada bulan Mac 2001. Di sini ingin gak saya kongsi beberapa tips yang saya gunakan semasa menulis di Relexjap selama ini. Again, this is just personal preference. It might work well for me but not for others.

So here goes...

Tulislah Dari Hati

Yang nih bagi saya yang paling penting. Kadangkala yang kita malas sangat nak nulis tuh adalah sebab kita rasa gusar dengan ejaan, tatabahasa, gaya, metafora, prosa, perenggan, dsb. Takut silap. Takut orang gelak. Takut awek cari orang lain sebab kita fail karangan.

Wake up....!!! Kita bukan lagi tulis karangan SPM Bahasa Malaysia Kertas 1, beb!! Welcome to the REAL world...yang mana apa yang anda tulis sebenarnya adalah apa yang datang dari hati. Dan bukannya apa yang Tajuk Pilihan Exam BM suruh tulis, yang selalunya menghadkan apa yang boleh dan tak leh tulis.

Jadi, let your idea and fingers tapping the PC keyboard do the 'talking'. Tulis saja. Typ[e sajag....ja^nhgan% pefr$duli auper ota#ng katha. Tengok...ejaan saya dalam sentence sebelum nih pun salah....tapi saya tak kisah pun...sebab saya tahu yang pentingnya saya 'keluarkan' dulu apa yang nak saya kata....dengan cara saya sendiri.

Bila dah habis kering kontang semua ide dah terpahat dalam PC untuk draf pertama, aha....barulah kita refer balik apa yang kita dah tulis dan membetulkan apa yang patut. Masa nih ler nak check ejaan, grammar dan yang sewaktu dengannya.

Tapi terus terang, kebanyakan artikel yang saya hantar ke Relexjap saya terus "Send" lepas ajer habis Draf Pertama. Bila dah keluar di Relexjap baru saya check draf kedua. Kengkadang tu tension gak bila dapati ada ayat dan ejaan yang tunggang terbalik.

But to me, that's secondary. Yang pentingnya bagi saya, apa yang dah saya tulis itu datangnya 'straight from the heart', dan rasanya orang boleh paham (anda paham kan??).

Pastikan Mesej Anda Sampai Pada Pembaca

Yang nih memang saya dah argue dengan beberapa orang (bukan Relaxjappers) yang merupakan 'tokoh bahasa'. Mereka mencemuh saya kerana kononnya saya merosakkan "Bahasa Malaysia" dengan ayat yang bercampur baur dengan bahasa lain dan dailek yang tak menentu.

Rasional saya menulis gaya nih senang jer.... Relaxjap bukannya Utusan Malaysia. Atau Berita Harian. Atau Harakah (he...he...).

Rata-rata yang ada di grup ini adalah mereka yang ingin 'melepaskan penat lelah lepas kerja', untuk relex (nama grup pun Relaxjap), untuk sembang. Dan dalam masa yang sama, untuk mendapatkan sesuatu yang berguna, yang berilmiah, yang mampu meluaskan pandangan, untuk kenal mengenal, untuk cari jodoh (kepada yang berkenaan...dah jumpa ker???) dsb.

Jadi seandainya saya menulis bercitra derana bertemankan sepotong calabikang dan secawan banderik, dengan fitratullah setelah seharian mangut, mengharapkan agar camdik yang saya nukilkan mampu membanat hati dan minda yang membacanya; seraya menggunakan bahasa yang terlalu tara toloknya --- mungkin pembaca akan ridap sebelum sempat membaca perenggan kedua. Ridap kerana tak memahami sepatah haram melainkan anda sorang "walking dictionary" yang ada senaskah Kamus Dewan dalam kepala.

Buat apa menulis panjang lebar dengan terlalu berkira mengenai tatabahasa dan gaya penulisan 'canggih' kalau in the end orang tak enjoy membacanya dan mesej yang ingin anda utarakan itu GAGAL disampaikan???

Ini bukannya peraduan memilih Sasterawan Negara (walaupun mungkin ada Sasterawan Negara di kalangan kita kelak nanti....tak mustahil, kan).

So, know your audience and write accordingly.

Jangan Takut Dengan Respon Negatif

Kalau dalam dunia ni semua orang SETUJUUUU saja dengan apa yang anda tulis, mesti boring kan? Jadi expect akan ada orang yang menyenangi dan yang tak menyukai apa yang anda tulis. Ignore saja kalau ada yang kutuk maki hamun.

Tapi kengkadang seronok juga lawan perang maki hamun kat emel nih....sajer nak tengok sejauh mana keterroran mereka maki hamun. Namun kalau dah mula menyemak sampai penuh mailbox dan buat ugutan nak potong kepala, nak bakar rumah, dsb.....yang nih kita kenalah ambil tindakan. Dan bila ambik tindakan tuh, pastikan yang melebih-lebih tadi diam once and for all.....

Bukanlah nak kata saya ni pandai, tetapi kadangkala kita kena "lower down" tahap pemikiran kita untuk berfikir "sama" dengan mereka yang hanya tahu menyalak kosong tapi semua hujah yang mereka beri tu terlalu kebudakan, sempit dan takder dalil yang kukuh (esp kalau bincang bab agama). Selalunya golongan nih berpendapat mereka saja yang betul, orang lain salah. Dia orang sajer ada hak bersuara, orang lain tak boleh....

Stick to your guns.....but pull the trigger only WHEN YOU HAVE TO...

Terima Hakikat Yang Anda Bukannya Maksum

Kadangkala kita takut menulis sebab takut tersilap. Kalau berfikiran macam nih, memang kita payah nak belajar memperluaskan ilmu. Sebab salah satu cabang terpenting menimba ilmu ialah "trial and error". Kita ni manusia. Makin banyak kita ketahui makin kita sedar yang kita nih sebenarnya bodoh. Ikut resmi padi, makin berisi makin tunduk.

Asalkan kita menulis berdasarkan kajian rapi yang telah dibuat, beserta hujah yang kukuh, bernas dan dari sumber yang sahih, rasanya takder apa yang perlu ditakutkan. Malah jika ada orang lain yang memberikan hujah berlawanan namun beserta hujah, fakta dan dalil yang kukuh --- anda juga akan mempelajari sesuatu darinya dan mungkin merubah pandangan anda pula.

Dulu saya quote Al Quran dengan "Firman Allah dalam ayat....surah....YANG BERMAKSUD....". Kemudian ada sorang Relaxjapper (yang sekarang pun dah 'hilang') tegur bahawa kalau nak quote Al Quran dalam bahasa lain dari bahasa asalnya, kita kena guna "...yang SEKIRA-KIRANYA bermaksud...".

Hujahnya ialah kerana adalah sukar untuk menterjemahkan isi Al-Quran itu bulat-bulat dalam bahasa lain dengan mengekalkan maksud sebenar dan gaya bahasanya. Sebab itulah translation Al Quran dalam English nampak boring....seolah-olah ayatnya repetitious. Kena paham tatabahasa bahasa Arab untuk benar-benar mengetahui keindahan bahasa dalam Al Quran. Lagipun ini untuk mengelakkan kita tersilap terjemah dan seterusnya membawa pada silap faham....sepertimana ada yang silap faham antara "jihad" dan "qatil".....

Hingga sekarang saya mengikuti teguran beliau....

Balaslah Emel Mereka yang Memuji/Memberi Sokongan

Sebagaimana anda mungkin terima emel peribadi yang mengutuk, akan ada juga yang memuji dan memberi sokongan. Tak kurang juga yang memberikan teguran dan kritikan membina. Bagi saya, amat PENTING untuk anda bila ada kelapangan untuk cuba membalas emel mereka ini yang telah sudi meluangkan masa menulis pada anda dan memberi galakan. Galakan mereka bermakna mereka menyukai tulisan anda, menyenangi ide anda secara umumnya, dan ingin melihat tulisan anda lagi. Appreciate them like they appreciate your works. Sentuhi hati mereka sebagaimana tulisan anda menyentuh hati mereka.

Nyatakanlah kegembiraan anda menerima emel mereka, bagaimana dorongan mereka menyemarakkan lagi usaha anda untuk terus menyumbang. Satu hari nanti, ketika anda sedang dirundung duka, emel-emel mereka inilah (make sure anda save every single one) yang akan mengembalikan semangat anda dan membuatkan anda sedar yang di luar sana..."someone still cares and wish to see you succeed"...

Akan ada yang nak berkenalan, nak call, nak jumpa. Kalau single mingle lagi, apa salahnya. But you have to know your limits, know what you can or can't do. A casual harmless flirt is okay I suppose....but sekali lagi, KNOW YOUR LIMITS!

Kesimpulannya, nyatakanlah apa yang berada di benak fikiran anda untuk dikongsi bersama. Kongsi sorang diri tak best gak. Lagi lama bersarang lagi berkarat jadinya.

Relexjap dah ada. Audience dah ada. Alatan medium dalam bentuk PC dan Internet pun dah ada. Apa nak tunggu lagi?

Kalau dulu mak bapak nenek moyang kita susah payah kena beli kertas, pen, dakwat, tulis (kalau salah payah nak padam...selalunya kena renyuk kertas and start over), lipat, masuk envelope, taruh stamp, pos dan menunggu berminggu-minggu untuk dapat respon (silap-silap kena Anthrax) --- kita kini dapat melakukannya dengan mudah melalui emel. Siap boleh taruh gambar, format warna warni, dsb. Nak hantar mesej pun just a click away...

Hingga jumpa lagi. I look forward to read your masterpieces!

No comments: