Monday, November 24, 2008

TAKUT! TAKUT! TAKUT!

Nota: Artikel ini pernah disiarkan di Bandar Utopia@Yahoo!Groups pada 12 Mac 2003. Saya berhasrat mengeposnya semula sebagai entri baru memandangkan ia relevan dengan kenyataan Zainul Rijal Abu Bakar, Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia untuk mengambil tindakan kepada barangsiapa yang mempertikaikan institusi fatwa.


******************
Dalam setiap kelumpuk masyarakat Islam contohnya, akan sentiasa ada satu kelumpuk yang merasakan bahawa mereka lebih Islam dari orang Islam lain walaupun hukum syariah dijalankan 1000% dalam negara. Mereka inilah yang sering mencari salah silap orang lain... hanya tahu komplen tanpa memberikan sebarang solution yang praktikal. Di sebabkan pertentangan budaya, kurang variasi pendidikan dan kegagalan mengadaptasikan diri dengan perkembangan semasa, mereka menganggap siapa saja yang tidak mengikut stail hidup mereka sebagai "bukan Islam sejati" dan perlu ditentang.

Sejarah Islam, seperti konflik golongan Syiah dan Sunni ketika zaman Ar-Rashidun lagi, merupakan bukti teguh akan kekalutan golongan ini. Khalifah Omar pula contohnya dibunuh oleh terroris dari golongan Kharajit.
 
Tapi hakikatnya golongan seperti ini, dengan pandangan fundamentalis mereka terhadap dunia dan kefahaman Islam yang telah dimanipulasikan, akan "pi mai pi mai dok tang tu" terutama dalam arus globalisasi dunia yang makin mencabar dan seperti kopi dengan susu berbanding cara hidup agrarian yang mereka modelkan mengikut cara hidup suatu kelumpuk 1,400 tahun yang lampau.
 
Tapi mati idup balik kemudian mati idup balik 100 kali pun, kita yang hidup pada tahun 2003 nih tidak akan pernah sama dengan mereka yang hidup 1,400 tahun dahulu. Ini adalah hukum alam ciptaan Allah swt. Melainkan mereka hidup kat sebuah pulau terpencil yang tak der dalam peta, golongan ini akan mendapati bahawa cara hidup mereka nih makin ditelan arus peredaran masa dan zaman. Masalahnya mereka TERPAKSA hidup dalam alur kontemporari ini walaupun ideal mereka masih terperuk di zaman lampau.
 
Ada satu perkataan yang men'summarise'kan dilema mereka nih --- TAKUT.
 
Golongan ini TAKUT jika cara hidup mereka nih lenyap terus dan terpaksa terkontang kanting hidup dalam suatu masyarakat yang amat asing budayanya. Lebih teruk lagi jika kemodenan ini DIPAKSAKAN terhadap mereka seperti yang dilakukan Attarturk.
 
Bila manusia TAKUT, mereka tak akan berfikir dengan waras. Macam orang TAKUT bila jumpa hantu lerr --- terkencing dalam seluar, tak leh bergerak, etc, etc. Walaupun musuh Islam itu ada (golongan fundamentalis agama lain dan rejim Zionis contohnya), golongan ini mula memusuhi apa saja yang bertentangan dengan cara hidup agrarian yang mereka amalkan. Kalau tak pakai macam depa pakai, musuh. Kalau tak buat facial macam muka depa, musuh. Kalau tak belajar kat madrasah seperti depa, musuh. Kalau tak amalkan cara pemerintahan ideal mereka, musuh. Pendeknya habih semua depa musuhkan.
 
Perbuatan memusuhi semua orang nih (kecuali yang bersefahaman dengan mereka) kerapkali diperjuangkan atas alasan ingin "menjaga akidah" atau "nur Islam". Alasan ini bukanlah sebenarnya untuk "menjaga akidah" namun sekadar didorong rasa TAKUT kalau-kalau budaya mereka disanggah, walhal kemungkinan "budaya" yang mereka pakai tadi sebenarnya bercanggah dengan ajaran Islam sebenar.
 
Bila keTAKUTan ini mula menyelinap masuk ke dalam minda mereka dan bilamana ia bercampur aduk dengan agama, fahaman agama mereka akan menjadi agak agak distorted dan dalam banyak segi tersimpang jauh dari ajaran Islam yang sebenar. Kemajuan Internet contohnya, telah memudahkan penyebaran "keTAKUTan" ini yang didisguise sebagai "peringatan", walaupun selalunya sumber tersebut boleh dipertikaikan dan agak ridiculous.
 
Oleh kerana depa dah TAKUT, "dakwah" golongan ini lebih banyak tertumpu pada metoda menakut-nakutkan orang dengan berita/khabar angin sebegini. Ia belum termasuk kisah-kisah rekaan yang disinonimkan dengan riwayat Rasulullah dan petikan Al-Quran out of context atau secara cantas. Sahabat sekelian pun tentu pernah menerima, membaca atau memforward e-mel berikut:
 
a) Kisah remaja Islam yang diKristiankan setelah meminum mineral water yang sebenarnya "holy water".
b) Larangan melawat laman web Answering Islam (walaupun berasas, namun saya akan bincangkan isu ini dalam artikel lain)
c) Gambar ayam hybrid yang didakwa digunakan untuk Kentucky Fried Chicken (setelah gagal dalam usaha menyebarkan fitnah bahawa ayam KFC adalah ayam katok)
d) Pokemon yang didakwa berunsur syaitan dan athisme
e) Lagu Asereje yang didakwa memuja syaitan (he...he...)
f) Kisah makanan nih makanan tuh yang didakwa mengandungi bahan yang haram dimakan
g) Restoran Sate Kajang Hj Samuri yang dikatakan tidak menyediakan makanan secara Islamik.
h) Tiang lampu di KLCC yang dikatakan menyerupai lambang salib
 
DAN BANYAK LAGI. You can add-on to the list if you wish.
 
Peringatan "Dunia Di Ambang Akhir Zaman" juga boleh dilihat dari konteks ini, yang mana cara pendakwahannya di buat hingga satu ketika dahulu saya musykil apa sebenarnya yang perlu kita TAKUTkan ---- Qiamah atau Allah???
 
(Nota: Artikel E2 di bawah subtitle berkenaan sebenarnya membincangkan perihal sikap segelintir umat Islam yang terlalu murah mengucapkan kalimah tersebut sebagai "figure of speech". Artikel tersebut tiada langsung menidakkan hakikat bahawa Qiamah pasti terjadi dan Rasulullah merupakan utusan terakhir. Cuba baca balik elok-elok, beb...)
 
Bila TAKUT tersebut mencapai klimaksnya dan ianya di"Islam"kan, di sinilah manusia akan mula bertindak secara agressif. TAKUT tadi bertukar pada suatu tindakan yang walaupun secara rambangnya kelihatan berani, namun ianya tetap berpunca dari rasa TAKUT...
 
Untuk menyingkirkan rasa TAKUT ini dari kalangan umat Islam, pertama sekali kita haruslah mengenal pasti siapakah sebenarnya musuh kita, dan bukannya pakai serkap jarang sahaja. Nak tangkap ayam pun ada strateginya sebab jika kita pakai redah saja, silap-silap tangan akan terpalit tahi.
 
Ahmad Deedat, pejuang Islam yang sepanjang hayatnya digunakan untuk membalas serangan missionari Kristian contohnya, boleh dijadikan iktibar. Beliau mengenal pasti siapa dan bagaimana cara golongan missionari ini menyebarkan dakwah --- yang berasaskan metoda memperkecil-kecilkan penganut dan agama lain. Oleh itu Deedat telah menggunakan hujah missionari ini sendiri against them, yang rata-rata mempunyai kecenderungan meng"approach" Bible secara literal, seperti pegangan bahawa setiap ayat, perkataan, noktah dan koma dalam kitab mereka adalah 100% dari Tuhan dan perlu ditelan bulat-bulat.
 
Dari konteks Palestin-Israel pula, adalah salah jika kita mengandaikan bahawa SEMUA Yahudi adalah musuh, walhal musuh sebenar yang wajib ditentang ialah rejim Zionis, yang hanya memperjuangkan pembentukan negara Israel secara apa jua metoda sekalipun. Perlulah diperjelaskan bahawa Zionis sebenarnya BUKANLAH suatu pertubuhan agama, malah ia adalah berdasarkan "pure secularism" dan mendapat tentangan dari ahli-ahli kitab Yahudi sendiri. Hanya sejak akhir 1960an barulah terbitnya "fatwa" dari beberapa Rabbi Yahudi fundamentalis mengaitkan rejim Zionis dengan agama dan sekaligus "menghalalkannya".
 
Selain dari itu, golongan Nazi dan Neo-Nazi yang menganggap puak mereka sebagai superior race juga adalah salah satu musuh yang harus diberi perhatian. Nazi mengutamakan "ethnic cleansing" dan cenderung menyiksa sesiapa sahaja yang tidak sependapat atau mempunyai latarbelakang sama dengan mereka.
 
Dan dalam perspektif ini, saya rasa tidak keterlaluan jika disamakan modus operandi segelintir golongan Islam yang saya nukilkan dalam siri "Serangan Takut Hidup" nih dengan cara Nazi yang hanya menganggap kaum mereka saja betul dan yang lain semuanya salah.
 
Malah saya merasa mual dan jelek bila menulis mengenai ideologi mereka seperti Mawdudi, Qutb, (dan dalam siri berikutnya) Shukri Mustafa dan ultimatenya, Faraj (yep...that's his name) yang sememangnya memperkuatkan lagi pendapat saya bahawa "jihad" a'la merekalah yang perlu dihadapkan dengan my infamous "F*#K The Jihad" quote....
 
Bila mengambil kira segala manipulasi dan penyelewengan yang telah mereka lakukan, dan bagaimana tindakan mereka telah memburukkan imej Islam di mata dunia (serta mengakibatkan ribuan Muslim Muslimah yang tidak berdosa melayang nyawanya), the quote to me is justifiable.
 
Mereka bukanlah memperjuangkan agama, malah MENGHANCURKAN agama itu sendiri.
 
Jadi apakah tindakan kita dalam membendung gejala ini di kalangan umat Islam?
 
Prevention is always better than cure...
 
Jika kita percaya dan yakin bahawa agama Islam itu benar, apakah yang kita TAKUTkan? Jadi kenapa mesti TAKUT...?

No comments: