Tuesday, February 10, 2009

Malaysian Bloggers Against Party-Hopping

KEMASKINI 11/2/09: Demi memastikan mesejnya lebih fokus, kami telah menukar kenyataan pada logo di atas kepada 'Blogger Malaysia MENTENTANG Lompat Parti' (Malaysian Bloggers Against Party-Hopping). Harap maklum.

Bahawasanya kami, Blogger Malaysia, pada 10 Februari 2009:

(a) Menentang sebarang hasrat, rundingan dan tindakan mana-mana Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang dilantik oleh rakyat, untuk melompat atau meninggalkan parti yang mereka gunakan sebagai tiket ketika bertanding dalam pilihanraya sebelumnya.

(b) Mahu mana-mana ADUN yang ingin melompat atau meninggalkan parti agar mengosongkan kerusi tersebut terlebih dahulu supaya satu pilihanraya kecil boleh dilangsungkan untuk memilih ADUN baru.

(c) Memaklumi bahawa tindakan ADUN melompat atau meninggalkan parti sama ada secara sukarela, terpaksa atau berdasarkan kepentingan peribadi adalah tidak bermoral, bertentangan dengan demokrasi, menipu undi rakyat dan tiada mencerminkan langsung ciri-ciri kepimpinan yang sewajibnya ada dalam ADUN berkenaan.

(d) Meminta agar diwujudkan Akta Lompat Parti dengan kadar segera untuk membendung gejala ini.

(e) Mahu ADUN-ADUN yang telah dipilih rakyat menumpukan lebih fokus terhadap mempertingkatkan mutu khidmat mereka demi pembangunan ekonomi dan masyarakat daripada berpolitik atau mengutamakan kepentingan peribadi.

No comments: