Wednesday, February 11, 2009

Terkanan-Kanan, Terkiri-Kiri

Hujung minggu lepas, saya berpeluang menela'ah dua akhbar ini - Sinar Harian dan Harakah.

Sekadar untuk meneliti argumen-argumen kedua belah pihak mengenai Sarkas Politik di Perak di samping mencari-cari perspektif baru tentangnya yang belum (atau kurang) diperjelaskan sebelum ini.

Seperti mana Sinar Harian adalah berat kepada haluan kanan yang terkanan, begitulah Harakah yang lebih berhaluan kiri yang terkiri.

Jarang, malah kalau adapun sepintas lalu sahaja, ada argumen dalam kedua-dua akhbar tersebut yang benar-benar neutral. Satu pihak mengatakan pihak yang lagi satu salah. Pihak itu pula mengatakan pihak yang ini derhaka.

Tiada yang benar-benar menggariskan fakta yang tidak diseleweng atau memberikan pandangan secara adil dan seterusnya mengkehendaki pembaca membuat penilaian sendiri secara waras dan bijaksana.

Semuanya disogokkan perosok masuk ke dalam anak tekak pembaca seolah-olah itulah sahaja kebenaran.

Tidak hairanlah budaya membaca di Malaysia hanya menjurus kepada masyarakat mencari pembacaan yang mengiyakan apa yang mereka percaya semata-mata.

Tidak hairanlah bila sesuatu itu berpihak kepada kita, waaahhh... habis sesuatu itu di dewa-dewakan walau mungkin ianya tidak beretika, tidak mengambil kira gambaran yang lebih luas ataupun tidak masuk akal langsung.

Tapi andainya ia TIDAK berpihak kepada kita, habis merusuh rusuh sehingga gamaknya bangunan pun hendak diruntuh walau mungkin ianya berbaur secalit kebenaran!

1 comment:

landaklaut said...

lumrah manusia mahu mendengar apa yang mereka mahu dengar saja. :)