Monday, February 16, 2009

"Lari Alyssa, Lari!!!"

Setelah sekian lama hanya melihat Alyssa Sofea meniup bola dalam tepung atau lari dalam guni sewaktu temasya sukan sekolahnya, akhirnya Alyssa dipilih mewakili rumah sukannya dalam acara lumba 100m dan 4x100m.

Hari Sukan tersebut dilangsungkan di Stadium Bolasepak Cheras pada 15 Februari 2009.

Walaupun Alyssa tidak memenangi acara 100m, namun kumpulannya berjaya mendapat Naib Johan dalam acara 4x100m. Seperti yang dinyatakan Alyssa dalam blognya, "tak kesah I lari 10 meter ker, 1 meter ker cause at least I dapat jugak masuk something I never did".

Well said. I'm proud of you!

Dua observasi ingin saya gariskan di sini.

Pertama ialah kegaguman terhadap inisiatif dan dedikasi para guru Sekolah Kebangsaan Taman Bukit Indah dalam menjayakan temasya sukan yang pertama kali dianjurkan di luar kawasan sekolah. Sebagai pengamal Komunikasi Korporat yang sudah banyak menganjurkan berbilang acara, saya tahu ianya bukanlah suatu kerja yang mudah. Apatah lagi menganjurkannya di suatu tempat terbuka seperti Stadium Bolasepak Cheras. Logistik, pengangkutan, sumber manusia, perjalanan aturcara - semuanya memerlukan perancangan dan implementasi yang teratur.

Kedua, saya dapati walaupun pelajar yang berada di stadium jumlahnya mungkin melebihi 500 orang, tak ramai sebenarnya ibubapa yang hadir. Jika hendak dikatakan sibuk, acara ini dilangsungkan pada hari Ahad. Jika hendak dikatakan 'tiada pengangkutan ke stadium', saya rasa mengarut melihatkan betapa banyaknya kereta (yang kebanyakannya mahal-mahal belaka) di pekarangan sekolah pada hujung hari belajar.

Atau seperti biasa, ibubapa terdorong menyerahkan segalanya pada guru? Dan menuding jari sepenuhnya pada guru bila saja pelajaran anak-anak mereka merosot atau dibelenggu masalah disiplin.

Sedangkan mereka, pada hari Ahad, cuma terlentang di hadapan TV!

1 comment:

Hasrul Halid said...

Wife aku seorang guru.. dan aku tau cemana bebannya..

Anak bodoh - salahkan guru, anak tak pegi sekolah - salahkan guru, anak 'termengandung' - salahkan guru, anak mencuri motor - salahkan guru.. malah kalau anak maki guru pun tetap guru yang dipersalahkan.

Kebanyakan ibubapa tak pernah langsung nak ambik tau keperluan anak-anaknya, yang depa tau, hantar anak ke sekolah, dan biar cikgu uruskan 'masalah' tu.

Patut la banyak sangat 'orang bangang' sekarang ni..

**sorry bro, teremosi pulak!