Friday, February 6, 2009

Tuah Dan Jebat

Sewaktu breakfast tadi saya disapa oleh seorang wanita. Rupanya beliau adalah classmate saya sewaktu pengajian A-Levels di PPP/ITM di Damansara dahulu. Suami beliau pun ada sama, jadi mulalah berborak pasal cerita lama, dia nih dia tuh buat apa sekarang, bla bla bla. Then I learnt that husband dia merupakan seorang lecturer bahagian African Studies di Universiti Malaya and quite well versed dalam bidang kesusasteraan dan sejarah Melayu. Had a really engaging conversation.

Masyarakat kita nih memang dah tahu benar pasal kisah Hang Tuah dan Hang Jebat dan rata-rata antara persoalan yang paling hangat dibincangkan ialah "Siapa betul - Tuah atau Jebat"? Ye lah.... pada pandangan umum, Tuah merupakan lambang taat setia yang tak berbelah bagi pada agama, bangsa dan negara - namun ianya dilakukan dengan membuta tuli. Jebat pula on the other hand merupakan lambang bangsa Melayu yang ingin melepaskan diri dari belenggu adat dan lambang taat setia pada saudara - dapat dilihat dengan tindakannya mengamuk (mereformasi?) untuk membalas dendam atas "kematian" Tuah.

Saya cerita pada husband kawan saya tuh, kenapakah kita selalu memilih berdasarkan pilihan yang salah? Tuah atau Jebat? Sebab kalau nak tengok betul-betul pun, kedua-dua Tuah dan Jebat sebenarnya ada mempunyai honar mereka sendiri. Mengapakah kita selalu melihat kisah Tuah dan Jebat berdasarkan angle tersebut sahaja? Kalau dah dua-dua option tersebut tak begitu tepat, dan soalannya pun tak tepat, pilihan yang kita buat pun mestilah tak tepat juga.

Kami berdua bersepakat bahawa cerita Tuah dan Jebat sebenarnya lebih elok dilihat dari perspektif lain, iaitu SOSIOLOGI, yakni bagaimanakah cara kehidupan, norma dan kepercayaan masyarakat Melayu ketika zaman kesultanan Melaka tuh MEMPENGARUHI Tuah dan Jebat. Mungkin melihat dari angle ini kita akan dapat lebih memahami kenapa dua karekter yang paling famous dalam mitos Melayu tersebut melakukan apa yang mereka lakukan.

Kita harus bermula dari "Perjanjian Sosial" antara Demang Lebar Daun (DLD) dan Sang Nila Utama @ Parameswara (SNU), di mana DLD mewakili masyarakat umum dan SNU mewakili golongan pemerintah hinggalah membawa kepada pembukaan Melaka yang seterusnya berkembang pesat menjadi empayar dan pusat entrepot yang terkenal di rantau ini.

Perjanjian sosial itu antara lain menggariskan ikrar dari DLD dan SNU - bahawasanya masyarakat akan menyerahkan amanah untuk dipikul pemerintah untuk menjalankan pentadbiran yang adil dan saksama namun jika pemerintah menyalahgunakan kuasa, beliau akan ditentang. SNU mewakili golongan pemerintah pula menegaskan bahawa beliau berikrar akan menjalankan tanggungjawabnya sebaik mungkin dengan syarat masyarakat tidak boleh menderhaka kepadanya.

Pemerintahan dan kemajuan Melaka adalah berdasarkan perjanjian asas ini, dan ianya telah menyebabkan kemajuan pesat Melaka pada zaman-zaman pemerintahan Sultan Muzaffar Shah dan Sultan Mansur Shah. Ianya juga telah mendorong ramai imigran dari serata pelusuk nusantara datang ke Melaka, sama ada untuk berniaga, atau menetap di situ. Dan antara mereka ialah ibubapa kepada Tuah dan Jebat. Persoalannya, apakah bentuk sosial masyarakat Melaka ketika itu yang membentuk pemikiran Tuah dan Jebat hingga mereka bertindak sepertinya?

Dari segi pengkaji sejarah, Tuah dan Jebat sebenarnya TIDAK pernah wujud, ia sekadar merupakan LAMBANG norma dan sosio-budaya masyarakat Melayu ketika itu. Mungkin kita, generasi muda hari ini perlu melihat semula kisah Tuah dan Jebat dari perspektif ini.... kerana ianya banyak bersangkutan dengan beberapa isu yang selalu diperdebatkan perihal bangsa Melayu - "mudah melatah", "bodoh sombong", "takder sense of survival" dan sebagainya.

Alaaa....andaian paling senang camni lah... kita semua nih duduk dalam telaga, balik-balik kita dok nampak benda yang sama saja. Bila dongak atas, kita nampak awan dan sikit daun dari ranting pokok yang bergayut di tepi telaga. Tapi kita tak nampak batang dan akar pokok tersebut kerana dari dalam telaga, pandangan kita hanyalah melonjong ke atas. Jadi kita perlu keluar dari telaga tersebut. Panjat ler walau susah camner pun dengan lumut yang licin di dinding telaga. Bila kita dah keluar, kita akan dapat melihat; "oooooo....daun yang bergayut tadi sebenarnya dari pokok nih, ada batang, akar, dsb". Bila kita jenguk pula ke dalam telaga, kita akan dapat melihat "the whole picture" dari atas yang selama ini sempit kerana dibataskan oleh saiz dan keadaan telaga tersebut. Bila kita pandang keliling pula, kita akan dapat lihat padang, rimbunan hutan, bunga, haiwan lain dan sebagainya. Ketika itu barulah sedikit sebanyak kita dapat melihat "the true picture".

Mungkin inilah satu pendekatan yang MESTI dilakukan untuk melihat semula - bukan sahaja bangsa, malah AGAMA kita sendiri - dari satu perspektif yang berlainan. Mungkin juga inilah juga antara cara kaedah terbaik menjawab persoalan-persoalan seperti:

* Kepercayaan animisme masyarakat Melayu dan Islam terhadap hantu dan yang sewaktu dengannya

* Isu kalimah "la ila.." (Tiada Tuhan...)

* Kemunduran pelajar Melayu di universiti

* Perhubungan / pertalian keluarga antara suami/isteri dan mertua

* Perbezaan zaman kanak-kanak dulu dan sekarang

* Attraction "Selamat Datang Ke Alam Barzah" (thought of going there this weekend)

* Perbahasan mengenai aurat

DAN SEBAGAINYA....

I'm still trying to have a firm grasp on this concept, bila dapat ilham kang InsyaAllah saya akan menulis sikit-sikit.

(Capaian Asal)

Tarikh Posting Asal: Fri Aug 24, 2001 11:11 am

2 comments:

Anonymous said...

Demang Lebar Daun berjanji setia dengan Sang Sepurba. Sang Sepurba ialah keturunan Raja Suran. Raja Suran sebenarnya ialah Rajendra Chola I yang pernah memerintah Selatan India, Ceylon, Sumatera, Semenanjung, Sebahagian Kalimantan dan sebagainya.

Maka apabila muncul keturunan Rajendra Chola I daripada kalangan orang-orang India sama ada rakyat Malaysia atau bukan, apakah orang Melayu akan bertaat setia kepada mereka dan menghormati mereka sebagaimana Demang Lebar Daun berakujanji dengan Raja Suran @ Rajendra Chola I? Apakah taraf orang Melayu sama dengan keturunan Rajendra Chola I daripada kalangan orang-orang India itu? Bagaimana kedudukan Tengku-Tengku di Tanah Melayu berbanding dengan keturunan Rajendra Chola I daripada kalangan orang-orang India itu?

Anonymous said...

klu la Hang Tuah dan Hang Jebat x wujud...camne ko tahu?? umur ko berapa?