Monday, August 18, 2008

Adam Jefril Yang Kuat Rengek!

Ada rakan bertanya dalam banyak-banyak artikel saya, yang manakah paling berat dan memilukan untuk ditulis?

Jawapannya tentulah 'Requiem Untuk Asrul Iskandar' yang ditulis sekitar tahun 2001. Pertama kerana saya tidak gemar menulis hal-hal yang terlalu peribadi. Apa lagi secara terang-terangan. Kedua kerana ianya ditulis dalam keadaan yang begitu tertekan yang mana saya terpaksa menelanjangi segala isi hati, rasa dan tangis ketika itu demi merakamnya dalam bentuk prosa. Begitu tertekan bila mana sehingga kini ia merupakan satu-satunya artikel yang saya tidak sanggup menjengah dan membacanya semula.

Bagaimana pula dengan artikel yang serasa begitu bersemangat untuk ditulis? Ada beberapa sebenarnya, namun antara kegemaran saya ialah 'Asimilasi Damai Aman Merdeka (A.D.A.M)', ditulis empat hari selepas kelahiran Adam Jefril dalam tahun 2005.

Tentunya anda harus membaca 'Requiem' untuk mengetahui kenapa 'Asimilasi' amat bermakna sekali.

Tentunya juga terjawab persoalan kenapa Adam Jefril sering digelar Alyssa Sofea kakaknya sebagai 'spoilt brat'!!!

Situasi mungkin berlainan ketika Alyssa dilahirkan berbanding Adam. Dengan Adam, saya berada dalam pertengahan 30an beserta beberapa serangan siang hari yang terus saja disyaki sebagai serangan darah tinggi. Jadi saya kurang gemar meninggikan suara memarahi Adam bila keadaan mengkehendaki.

Alyssa dahulunya dihantar ke rumah penjaga kanak-kanak dari awal pagi hingga jelang malam - dengan ramai teman-teman di sana. Oleh yang demikian, Alyssa telah belajar berkawan seawal umurnya satu tahun.

Dengan adanya Bibik yang dibawa dari Indonesia sebelum kelahiran Adam lagi (ditambah pula dengan dua lagi Bibik di rumah mertua) - segala permintaan, rengekan, mengada-ngadaan dan tangisan Adam sentiasa diberi perhatian. Hingga mungkin dalam kepala Adam telah terasuh; "Haaaa... kalau saya nak apapun, saya rengek sikit je.. sure dapat punya!!!"

Selepas artikel 'Hijrah Seorang Gadis Kecil (Bhg II)' menyusul, ada yang bertanya apakah perangai saya yang ada dalam Adam. Mungkin terlalu awal untuk menebak namun buat masa ini mungkin pada kedegilan kepala batu yang tiada taranya. Dan mungkin ada sipi-sipi 'temper' saya ketika muda dahulu melekat pada Adam. Dari segi minat, saya hanya akan mampu melihatnya setelah Adam sedikit dewasa.

Namun yang pasti, satu ketika nanti.

Adam merupakan antara yang akan menurunkan saya dan ibunya ke dalam liang lahad persinggahan akhir kami berdua.

Ketika episod ringkas kami di dunia ini berakhir dan legasinya akan diteruskan oleh beliau dan kakaknya.

Kakak dan Adik!

1 comment:

Anonymous said...

saya tak pandai nak menyusun ayat.. tapi buat pertama kalinya saya menangis ketika sedang membaca blog..