Thursday, August 7, 2008

Anda Ada Bakat? Saya Mahu Bekerja Bersama Anda!

"I don't work with people, I work with TALENTS!"

Sekumpulan eksekutif jualan yang berada dalam bilik mesyuarat seakan tersentak mendengar kenyataan saya. Itulah yang sebenarnya.

Saya merasakan bahawa lebih praktikal andai kita mengenal pasti bakat seseorang, fokus terhadapnya dan cuba mengeluarkan yang terbaik berdasarkan bakat tersebut dari beliau.

Satu ketika dahulu saya pernah menjadi Perunding Komunikasi untuk sebuah syarikat kosmetik dan penjagaan kecantikan tempatan. Mereka juga mempunyai seorang 'Perunding Kewangan' yang merupakan salah seorang pemanipulasi paling licik pernah saya jumpa.

Kerjanya memang profesional. Bila saja beliau menandatangani kontrak dengan seseorang klien, beliau akan sehabis mungkin pusing lusing segala bentuk urusan yang berasaskan wang demi memastikan kliennya memaksimakan keuntungan.

Walaupun metoda kerjanya boleh dipertikai dari segi etika, hakikatnya beliau memang mahir bermain dengan angka sehingga mampu menjadikan apa yang tidak baik kelihatan baik. Kebetulan, langkah kami kemudiannya membujur lalu melintang patah.

Beberapa tahun kemudian, saya perlu mengumpulkan pasukan untuk salah satu projek dengan sebuah syarikat FMCG multinasional. Walaupun Perunding Kewangan yang licik tadi sudah diketahui 'perangainya', beliau merupakan antara orang pertama yang saya ingat untuk disertakan dalam pasukan. Beliau kemudiannya telah memberikan hasil kerja yang cemerlang dan memastikan sebarang urusan berkaitan kos disempurnakan dengan efisien.

Secara individu, pada saya, beliau masih 'a pain in the ass' walau bagaimanapun!

Sebagai manusia, kita tidak sempurna. Kita mempunyai kekurangan. Andai kita terlalu fokus kepada kekurangan seseorang, kita seakan menidakkan natijah Maha Esa sendiri yang merupakan satu-satunya Maha Sempurna!

3 comments:

Nonchalantly anxious said...

Terrific blog!

Asrul Muzaffar Mohammed said...

Thanks Exotica! Yours too!

landaklaut said...

kalau saya apply, adekah saya turut diberi peluang sebegitu?