Monday, August 25, 2008

Parasailing dan Jatuh 50m Ke Laut

Saya gemarkan aktiviti-aktiviti berbentuk 'adrenalin rush'. Dari menaiki roller-coaster sehinggalah terjun setinggi 233m dari Macau Tower, hampir segalanya ingin dicuba andai diberi peluang. Saya gemarkan deruan angin laju ke muka di samping detik detuk jantung kencang seiring kelajuan yang ditempuh.

Kebetulan bila kami sekeluarga bercuti ke Pulau Pinang penghujung minggu lepas, saya tidak melepaskan peluang mencuba Parasailing di pantai Batu Feringghi. Harganya pun berpatutan, RM50 untuk satu pusingan selama lebih kurang 5 minit. Isteri saya pun tergerak hendak mencuba kerana kelihatan menyeronokkan.

Operator mula memasang jaket keselamatan, cangkuk, tali dan sebagainya untuk persediaan. Saya yang berada di belakang turut diberi beberapa arahan untuk diikuti, seperti tali mana hendak ditarik, dilepas, ditarik semula dan dilepas semula. Kiranya ada lima arahan yang perlu diingat. Agak kontras berbanding ketika terjun dari Macau Tower dahulu yang semata-mata; "Open your hand... now JUMP"!!!

Tiba waktu, bot laju yang akan menarik kami mula bergerak dan kami berlari-lari anak mengikutnya. 1..2..3.. whooosshhh kami terangkat ke udara. Memang thrill! Jauh di bawah sana terlihat biru laut. Kira-kira 50m tinggi. Terdetik juga, kalau jatuh pun, sekurang-kurangnya akan ditampan lautan.

Selepas itu segala-galanya berlaku sekelip mata. Terdengar bunyi 'snap' dan isteri saya yang berada di hadapan terjatuh dari kusyen yang menampan ponggong. Kedua tangannya hanya bergayut di tali payung terjun. Kemudian serasa payung terjun itu mula melelong dan sesaat dua kemudian, SPLASSHHHHH!!! Jatuh 50m ke dalam laut. Cermin mata saya tercampak.

Dalam kerabunan itu, saya cuba menggapai isteri saya. Kaki cuba diinjak mencari pasir dasar laut dan ketika itu baru tersedar bahawa kami di tengah lautan. Kepala saya tenggelam timbul beberapa kali namun bila teringat agar jangan panik, perlahan-lahan saya mengapung. Dari kejauhan, bot laju yang menarik kami tadi menghampiri diiringi oleh dua jetski. Seorang dari pemandunya terjun ke dalam laut menceraikan tali payung terjun yang mengikat badan kami dan seorang lagi membantu kami menaiki jetski. Setelah itu, saya memandu jetski pula memecut ke pantai.

Maknanya dengan RM50 tadi, kami mendapat pengalaman Parasailing, kemalangan, diselamatkan dan akhir sekali menaiki jetski! Kerana itulah saya menolak pelawaan operator parasailing tersebut untuk mencuba sekali lagi. Cukuplah keseronokan untuk sehari ini!

Cuma semalam terpaksalah berabun sepanjang jalan dari Pulau Pinang untuk pulang ke ibukota. Dan bangun pagi ini baru mula terasa sengal-sengal dan lenguh seluruh badan.

Saya akan berbohong jika saya katakan saya tidak langsung merasa takut barang seketika. Namun keseluruhannya, secara ironik, agak menyeronokkan.

Penambahan terhadap 'cerita' yang boleh didongengkan kepada cucu cicit kelak!

5 comments:

Hasrul Halid said...

kehkehkehkeh!

Patut la hang kalut aja nak balik!

Mademoiselle Cynicleopetra said...

Wahhh Syabas!

Mademoiselle Cynicleopetra said...

btw anda tahu berenang ke?....hah jawab!

Asrul Muzaffar Mohammed said...

Hasrul... bukan balik awal pasal eksiden, tapi sebab memang kena balik awal. Naik feri pukul 2pm, sampai main land dah pukul 3pm. Sepanjang jalan hujan lebat lak... last2 pukul 8pm baru sampai KL. Another 1 hour lak baru sampai rumah aku... at least jadi pengajaran... jangan jalan jauh-jauh waktu weekend!!!

STK... kalau mengapung-kuak tangan-kuak kaki-bergerak atas air tu boleh didefinasi sebagai 'berenang'... kira bolehlah tu kot :p

Mademoiselle Cynicleopetra said...

oh itu namanya berenang ala-ala katak...ya ya kira oraitlah...hihihihi