Wednesday, August 6, 2008

Dumme Bureaukrati, Usikre Chefer!

Satu ketika dahulu, saya hanya merupakan seorang pengamal komunikasi berpangkat Eksekutif.

Al-kisahnya, satu hari salah seorang Pengarah Syarikat mencadangkan agar syarikat tersebut menyertai sebuah pameran bertaraf antarabangsa. Arahan tersebut kemudiannya diturunkan kepada Ketua Pegawai Operasi yang kemudiannya diturunkan kepada Pengurus Besar dan akhirnya kepada saya. Seterusnya saya mula memanggil beberapa agensi pengiklanan, memberi taklimat dan seterusnya memberi masa lebih kurang sebulan untuk agensi-agensi tersebut mencadangkan rekabentuk gerai pameran.

Selepas sebulan, saya mengumpulkan semua rekabentuk yang dicadangkan dan 'menaikkannya' ke Pengurus Besar yang kemudiannya 'menaikkannya' pula ke Ketua Pegawai Operasi dan akhir sekali tiba kepada Pengarah Syarikat berkenaan.

Selepas hampir dua bulan, akhirnya arahan dari 'atas' tadi dilaksanakan. Itu anggapan anda?

Tidak sama sekali. Dalam masa tidak sampai 5 minit Pengarah Syarikat tersebut menolak mentah-mentah rekabentuk yang dicadangkan. Beliau memberikan beberapa tips dan jenis rekabentuk hinggalah ke pilihan warna yang patut digunakan. Arahan tersebut disampaikan kepada Ketua Pegawai Operasi, disusuli oleh Pengurus Besar dan akhirnya kepada saya.

Proses sama berulang lagi. Naik. Turun. Naik. Turun. Hingga saya yang dhaif ketika itu terfikir; "Tentunya ada cara yang lebih bijak melakukan ini dari memperbodohkan diri atas nama birokrasi, polisi atau sistem yang kononnya digubal untuk melancarkan operasi syarikat. Namun sebaliknya memperlahankan dan menjadikan segalanya lebih tidak efisien".

Lapan tahun kemudian.

Saya telahpun bergelar Pengarah Projek, berada di bilik menunggu untuk melaporkan tentang kemajuan produksi buku CHANTEK terus kepada Menteri.

Dalam bilik yang sama ada dua orang dari agensi lain yang juga menunggu untuk bertemu YB Menteri, melaporkan tentang kemajuan projek mereka.

"Buku you tu dah siap berapa peratus?"; tanya salah seorang darinya kepada saya.

"Hmmm... hampir 90%"; jawab saya.

"Wah!"; beliau seakan terkejut. "Bila you sign kontrak dengan Kementerian?"; tanya beliau cuba menduga.

"Tiga bulan lepas"; jawab saya ringkas.

Dari raut mereka muka ternyata mereka agak terkejut. Tak lama kemudian, saya mengetahui bahawa projek buku mereka telah mengambil masa hampir setahun. Itupun baru siap 50%! Rekabentuk kulit pun belum diluluskan lagi! (Buku tersebut khabarnya siap beberapa bulan setelah keseluruhan naskhah CHANTEK siap dicetak).

Saya rasa tak perlu memperjelaskan bahawa kami berjaya menyiapkan sesuatu yang kompleks seperti CHANTEK dalam masa singkat kerana kami mendapat akses terus kepada YB Menteri berkenaan. Walaupun kami ada berhubung dengan YBHG Dato' Ketua Setiausaha, YBHG Dato' Penasihat, Pengurus Bahagian Media dan sebagainya - kata putus serta tips untuk memperelokkan projek selalunya kami akan terima terus dari mulut YB Menteri. Tanpa tapisan atau kerenah birokrasi yang berjela-jela seperti ketika saya mengunjurkan rekabentuk gerai pameran lama dahulu.

Mungkin birokrasi ini diadakan hanya untuk melindungi kredibiliti pegawai atasan. Jadi ianya tidak harus dilangkau. Seakan ada fobia di kalangan segelintir pegawai atasan bahawa ada 'smart aleck' seperti saya akan cuba merebut jawatan yang mereka sandang dan menjatuhkan mereka.

Tapi untuk rekod, ketahuilah, saya menyiapkan projek-projek yang diamanahkan adalah kerana saya gemarkan cabaran, suka melihat hasil kerja akhir disiapkan seelok mungkin dan hakikatnya saya tahu bahawa impian saya yang sebenar bukanlah sedangkal impian mereka yang hanya gemar mencari salah silap orang bawahan demi melindungi kredibiliti sendiri.

Kalaupun mereka akhirnya menjolok jawatan atau pangkat yang kononnya dikejar saya jauh ke dalam anak tekak saya.

Perkara yang paling mulia boleh saya lakukan ketika itu ialah memuntahkannya semula.

8 comments:

Mademoiselle Cynicleopetra said...

Meneroka langkah dengan bijak laksana Laksamana Hang Tuah...berani lawan berani tempur...

Sedaya upaya tunggak utama kecermerlangan... apa perduli dengan birokrasi dan protokol...yang penting tujuan asal masih lurus....

Asrul Muzaffar Mohammed said...

Entahlah STK... It's like fighting an uphill battle. On one hand, organizations talk about 'becoming world-class player', 'utilizing the latest technology' but on the other hand, they still fight to preserve unnecessary bureaucracy and red tapes.

Irony, isn't it?

Mademoiselle Cynicleopetra said...

Exactly, easier said than done...

Fully understand your plight. Attended a couple of meetings 'there' before, whether it's govt or private sector. It makes no diff...especially 'us', the Alien Nation.

A lot of 'pleasure' just going through hands-on experience with communications protocols...

The only difference is whether it's lop-sided or brain dead....LOL

Basic regulatory compliance, one is tempted to argue but rather not...

Make 'CHANTEK' as thick and lush as you can...hoping to hear the outcome...

YOU can make it lah... should be no problem... persist and persevere ...InsyaAllah...wink* wink*

Asrul Muzaffar Mohammed said...

STK... Actually CHANTEK is already delivered to client in December 2007! It's not in the market (yet) particularly because of the changes in recent Malaysian elections - new Minister, new policies :p

You can read about CHANTEK in my previous blog entries.

We are currently developing 13 episodes CHANTEK TV Series, adapted from the book. InsyaAllah, it'll be on air on one Malaysian TV station by 2nd Quarter 2009.

lizahaliza said...

birokrasi ialah tirai untuk melindungi individu yang paling berkuasa dalam sebuah organisasi

Mademoiselle Cynicleopetra said...

wah let me know....dah terxcited pula...ok chow dulu nak pi holiday tata...cya

Asrul Muzaffar Mohammed said...

Lizahaliza... right on the dot!!!

STK... come back tanned... hahahaha!!!!

Anonymous said...

hehehehe.. ini lah masalah yg biasa terjadi bila guna upward n downward communication. kena lalu setiap level baru sampai kepada org yg sepatutnya. penat.