Wednesday, August 6, 2008

Bila Krisis Mengetuk Pintu

Sekitar jam 11 pagi tadi, pengunjung dan penghuni KL Sentral gempar dengan aduan yang mengatakan sebuah Proton Wira yang diparkir di kawasan menunggu teksi mempunyai bom. Setelah mengalami berbilang insiden yang sama ketika belajar di UK dahulu, tentunya saya merasa agak cuak dan ingin menjauhkan diri dari kawasan tersebut sejauh mungkin.

Namun berbeza pula dengan kebanyakan pengunjung KL Sentral yang berkumpul melihat krisis tadi seolah-olah seperti menonton satu keramaian!

Bercakap tentang krisis, tidak lama dahulu saya telah menghadiri satu seminar bertajuk 'Risk Management for Business Success' yang disampaikan oleh Judy Larkin - seorang spesialis dalam Pengurusan Reputasi, Perancangan Kecemasan dan Komunikasi Risiko dari UK.

Secara umumnya, seminar tersebut menggariskan beberapa Kajian Kes terhadap insiden krisis yang berlaku kepada beberapa organisasi seperti PanAm, Exxon, Coca-Cola, Enron dan seumpamanya. Suatu krisis yang cukup besar hingga mampu menjatuhkan organisasi tersebut, bagaimana mereka menanganinya dan jumlah kerugian yang terpaksa ditanggung. Bukannya rugi setakat juta-juta, tapi bilion-bilion!

Di Malaysia, kita pernah melihat bagaimana syarikat pengeluar roti jenama High 5 berhadapan dengan krisis kredibiliti apabila emel dan sms layang tersebar kononnya bahan roti tersebut mempunyai lemak khinzir. Biasalah orang Malaysia yang terlalu gemar percaya dan menyebarkan perkara-perkara sebegini tanpa usul periksa. Seperti juga khabar kononnya ada kalimah Allah di batu dan ayat Al-Quran di awan - tapi ini cerita lain lah, ahakss!!!

Apapun, tindakan Silver Bird Group, pengeluar roti High 5 menangani krisis tersebut adalah contoh lokal yang baik akan bagaimana sesebuah organisasi yang proaktif melakukannya. Inilah yang digelar Pengurusan Krisis atau Pengurusan Risiko. Silver Bird menjemput sendiri wakil-wakil dari jabatan agama Islam untuk melawat kilang mereka. Mereka menggalakkan lebih ramai kumpulan datang meninjau ke premis operasi High 5. Kemudian mereka mewujudkan pula High 5 Bread Town, Muzium Roti pertama di Malaysia sebagai salah satu inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) mereka.

Mungkin kerana Pengurusan Krisis ini masih baru di Malaysia, banyak syarikat yang masih mengabaikan tanggungjawab untuk mewujudkan sistem proses yang efektif sebagai persediaan. Dengan erti kata lain, bila terhantuk baru nak terngadah. Tak menyediakan payung sebelum hujan.

Sebab itulah bila terjadi saja krisis organisasi - daripada Lembaga Pengarah yang didakwa atas tuduhan menggelapkan wang sehinggalah sebatang jarum yang ditemui dalam paket makanan ringan - antara jawapan mereka yang paling popular bila diasak pihak media ialah:

"No komen"
"Itu cuma khabar angin"
"Eh... ye ke?"
"Saya masih menunggu laporan"

dan yang paling popular semenjak dua menjak ini:

"INI ADALAH SATU KONSPIRASI UNTUK MENJATUHKAN SAYA/KAMI!!!"

2 comments:

Dona A said...

boss ku yang digemari aida

Anonymous said...

oo.. Crisis management team.. menarik2.. maybe next time encik asrul boleh cerita tentang macam mana crisis management plan dihasilkan pulak ke. sesetengah company cuma ada sehelai kertas A4 tentang panduan bila berlakunya kecemasan. sedih. :p