Monday, June 22, 2009

Perpaduan Melayu: Retorik Atau Realiti? (3)

"OK... since some are saying that UMNO is a racist party, let's say we let PR rule the country for a change"; kata seorang rakan pada saya.

"What guarantee can they give that they won't become as racist as they claim UMNO is, or perhaps even worse?"; sambung beliau. "Tengok Perak, tengok Pulau Pinang. Tu baru dua negeri..."

Tak lama selepas itu, seorang kawan lain memberi komen; "Kalau hang tengok blog atau FB pemimpin-pemimpin PR nih, rasa-rasa banyak bangsa apa yang dok tinggal komen? Yang DAP dengan majoriti Cina dan India. Yang PAS dan PKR, memang Melayulah".

Cebik beliau; "Maknanya paradigma perkauman PR pun dok tang tu jugak. Lebih kurang macam UMNO. Bangsa Malaysia apa kejadahnya!!!"

Saya tertarik dengan komen YB Datuk Mukhriz Mahathir yang menyatakan bahawa iltizam 1Malaysia (dan mutakhirnya, Bangsa Malaysia) tak akan terlaksana andainya Melayu berpecah.

Juga seiring dengan bom yang dijatuhkan PR hari ini yang menolak bulat-bulat sebarang 'Unity Talk' antara PAS dan UMNO, beberapa imej hinggap di kepala.

Dalam banyak-banyak demonstrasi jalanan yang giat aktif sejak tahun 1998 hinggalah di pekarangan Istana Sultan Perak beberapa bulan lepas, raut-raut wajah dan warna kulit yang meloncat-loncat berdemo kelihatan 'familiar' saja...

Itu belum mengambil kira isu 'solat dua imam' yang mungkin sudah basi bagi kebanyakan basyar.

Namun bak kata Mursyidul Am PAS; "Suruh lupa? Senang je lupa? Adakah makna saya boleh lupa? Ingat, ini barang automatik. Kalau lupa, takdelah sejarah..."

Bukanlah menidakkan kepentingan bangsa lain atau untuk menindas. Andai masyarakat bumiputra bertelagah sesama sendiri, bagaimana bangsa lain mampu hidup makmur? Bagaimana mahu tingkatkan ekonomi andai yang terpampang di CNN atau BBC adalah foto-foto rusuhan yang menakutkan pelabur asing?

Secara peribadi, saya percaya Bangsa Malaysia: '1 Bahasa, 1 Bangsa, 1 Negara' sudah berada di landasan yang betul. Cuma strategi mencapainya perlu digarap dan diimplementasikan secara lebih berhemah. Bukan caca merba. Bukan tangkap muat. Bukan kejap nak kejap tak nak. :p

Agama Islam dan Bangsa Melayu yang merupakan majoriti majmuk adalah batu asas warisan temurun Malaysia.

Andainya batu asas itu sendiri goyah, binalah rekabentuk arkitektur canggih dengan berbilion kristal atau emas sekalipun. Hakikatnya kalau ada yang jentik sikit sahaja, mungkin seluruh binaan itu akan roboh berderai.

Jadi belajarlah dari sejarah!

No comments: