Thursday, June 18, 2009

PPSMI: Penyelesaian, Bukan Retorik!

Saya akui kemahiran saya bermatematik adalah agak 'kureng'.

Mungkin kerana malas. Mungkin juga ketika itu saya tak nampak keperluan Matematik. Macam mana nak adaptasi E=MC2 dalam kehidupan seharian? Apa faedahnya 'mencari X' dalam algebra? Buat apa membengapkan kepala menghafal apa itu Integer, Geometri atau Kalkulus?

Sebab utama saya bertukar ke aliran Sastera sewaktu Tingkatan 4 adalah kerana markah Matematik untuk SRP yang 'ngam-ngam', walaupun saya boleh meneruskan pelajaran dalam aliran Sains.

Walau bagaimanapun, ianya jelas membuahkan hasil kerana saya berjaya terpilih mengikuti kursus Intensif English di PPP/ITM sebelum keputusan SPM diumumkan (batch saya merupakan yang terakhir mengikutinya) dan seterusnya menerima anugerah Pelajar Terbaik SPM aliran Sastera.

Oh... dan tentunya melanjutkan pelajaran ke United Kingdom :)

Namun untuk rekod, bagi kedua-dua subjek Sains untuk SRP dan SPM, saya skor kepala 'A', ahaksss!!!

بيت الحكمة

Setelah saya mula berjinak-jinak dengan buku berbahasa INGGERIS kemudiannya, barulah saya menyedari betapa Matematik dan Sains berkait secara langsung dengan kehidupan. Setiap zarah, perjalanan alam semesta dan perubahan cuaca semuanya berdasarkan nombor. Malah ia merupakan satu-satunya bahasa alam yang konsisten di mana-mana sekalipun.

Kalau satu hari nanti ada mahkluk asing tiba di bumi, kita mampu berkomunikasi dengannya menggunakan Matematik, bukannya Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris atau Bahasa Arab! :)

Menonton dokumentari-dokumentari berbahasa INGGERIS juga membuatkan saya sedar bahawa Empayar Islam kurun ke 12-18 jugalah yang sebenarnya banyak mempelopori (dan mengembangkan) kaedah asas Sains dan Matematik yang digunapakai hingga sekarang. Dokumentari berbahasa Malaysia pun ada, tapi kebanyakannya berkisar tentang 'memburu hantu' atau menyebarkan teori propaganda Harun Yahya semata-mata... hahahahaha

Bagaimanakah Empayar Islam boleh bertindak menjadi katalis Sains dan Matematik ketika itu? Bagaimanakah Ibnu Sina mampu mengimport pengetahuan dari Yunani, India dan China untuk menyiapkan 14 jilid 'Al-Qanun fi al-Tibb' pada tahun 1025?

Pertama ialah dengan menyeragamkan penggunaan Bahasa Arab sebagai Bahasa Rasmi di segenap pelusuk empayar.

Keduanya, dan yang paling penting pada saya, ialah melalui strategi proaktif khalifah-khalifah ketika itu mewujudkan 'Gerakan Menterjemah' yang membawa masuk ribuan buku dan kitab berbahasa asing dari Rom, India, China, Persia, Mesir, Afrika Utara serta Greek dan menterjemahkannya ke Bahasa Arab.

The rest, as they say, is history...

Kita Mahu Penyelesaian, Bukan Retorik!

"Kalau hang tak ikut Gerakan Mansuhkan PPSMI demo hari tu, hang tak payahlah bising-bising mintak kami bagi cadangan"; begitu bunyi satu mesej dari seseorang yang menggunakan nama samaran, dilayangkan ke peti masuk mel di laman Facebook saya semalam.

Pertama-tamanya, pada saya, demonstrasi jalanan (aman atau sebaliknya) adalah tindakan bodoh yang lebih banyak mendatangkan kemudaratan dari kebaikan.

Keduanya ialah trend masyarakat Malaysia semenjak dua menjak ini yang cenderung 'menunjuk perasaan' tanpa memberikan sebarang cadangan atau komen konstruktif terhadap sesuatu isu.

Mungkin sebab itulah kita lebih gemar lagu berirama sentimental, lirik mendayu-dayu agaknya! Atau drama TV streotaip bergaduh berebut harta keluarga. Semuanya menunjukkan 'perasaan' seperti dah tak ada benda lain yang hendak ditunjuk!

Melayari laman web Gerakan Mansuhkan PPSMI, kita hanya boleh membaca entri-entri propaganda dan retorik seperti 'JANGAN BUNUH BAHASA IBUNDA', 'ORANG TIDAK ADA ASAS BUDAYA DAN BAHASA' atau 'MEMBUNUH MASA DEPAN BAHASA MELAYU'.

Namun apa cadangan konstruktif yang diajukan oleh Gerakan ini bagi menangani kelemahan anak bangsa dalam Bahasa Inggeris dan seterusnya dalam matapelajaran Sains dan Matematik?

Entahlah... tak ada pula terpampang dalam laman web berkenaan yang pada saya tak ubah seperti 'publicity stunt' dan media untuk mempopularkan individu-individu tertentu.

Cadangan Dhaif Saya

(a) Wujudkan Gerakan Menterjemah Nasional (GEMA) seperti mana yang dipelopori oleh Khalifah Abbasiyyah sewaktu zaman kegemilangan Empayar Islam dahulu.

(b) Gerakan ini boleh dinaungi oleh YAB Perdana Menteri sendiri dan digerakkan oleh YB Menteri Pelajaran. Jawatankuasa utama terdiri dari Ketua Pegawai Eksekutif Institut Terjemahan Negara, Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka, ilmuan, sasterawan dan penerbit-penerbit buku utama.

(c) Seterusnya kelompok-kelompok penterjemah harus diwujudkan, di mana setiap kelompok akan menterjemah subjek atau bidang yang sesuai dengan kepakaran masing-masing, termasuklah Sains, Matematik, Sastera Fiksyen, Sastera Bukan Fiksyen dan sebagainya.

(d) Menjenama dan memasarkan hasil-hasil karya terjemahan ini secara profesional bukan sahaja di Malaysia malah segenap pelusuk dunia yang memiliki komuniti berbahasa Melayu.

(e) Melakukan audit dan kajian keberkesanan setiap 12 bulan bagi mengenal pasti ruang yang boleh diperbaiki.

(f) Peruntukan bajet yang sewajarnya (dan logik) oleh Kerajaan bagi membiayai projek ini.

Saya dengan rendah diri juga menawarkan khidmat dan kepakaran sekadar termampu demi merealisasikan GEMA.

Sebenarnya saya sudah muak dengan isu. Dengan demo jalanan. Dengan retorik. Dengan mesyuarat-mesyuarat yang panjang berjela.

Masanya telah tiba untuk bertindak, bukan semata-mata cakap kosong atau 'menunjuk' perasaan.

Jadilah ummah yang progresif, bukannya yang asyik 'menunjuk' atau 'tertunjuk'!

1 comment:

~imm~ said...

setuju!

bising-bising berdemonstrasi, penyelesaian tetap tak jumpa. baik mula terjemahkan segala benda ke bahasa kita, baru pelajar kita boleh dapat ilmu setaraf dengan yang ditulis dalam English.

tapi kan.. kenapa orang kita takut sangat mau benarkan pelajar kita berusaha belajar dlm English? lemah sangat ke minda anak Melayu? terasa macam memperkecilkan kemampuan bangsa sendiri pula.