Tuesday, June 9, 2009

Eurotrip 2009: Ringkasan Eksekutif

Nota: Posting ini saya tulis khusus untuk Warga Relexjap dan beberapa laman Yahoo!Groups yang saya sertai. Mungkin sesuai juga dipos ke blog sebagai panduan isi kandungan keseluruhan siri Eurotrip 2009. Enjoy!

------------------------------------------------

Sejak siri 'Hidup Di Luar Negeri (HDLN)' mula-mula tersiar di Relexjap pada tahun 2001 dahulu, ramai sebenarnya yang meminta saya menulis 'yang macam tu' kembali.

HDLN merupakan rentetan pengalaman, travelog dan observasi ketika saya menuntut di United Kingdom sekitar tahun 1990-1992.

HDLN banyak meninggalkan kenangan manis buat saya. Mengenalkan diri dengan ramai insan-insan yang kini telah bergelar sahabat, walaupun kebanyakannya hanya terhad di alam maya. Dan membuka banyak peluang-peluang yang membawa saya ke mana saya berada sekarang ini.

Sama ada anda peminat HDLN, gemar melancong mencari adventur di tempat orang, ataupun sekadar 'curious' ingin tahu - dengan segala hormatnya saya menyertakan capaian untuk setiap episod siri EUROTRIP 2009 seperti yang tersiar di blog saya sekarang.

Walau ianya tidaklah 'terperinci' seperti HDLN, namun keseluruhan siri telah ditulis dengan gaya dan 'ruh' yang saya kira telah membuatkan HDLN digemari. Malah setiap entri disertakan foto-foto dari setiap lokasi yang dilawati - diedit sepenuhnya menggunakan Adobe Photoshop dan MacBook :)

Cuma klik mana-mana yang anda ingin baca.

1) PROLOG: Bagaimana kami mampu melakukannya.

2) GREAT BRITAIN (Bhg 1): Menjejakkan kaki kembali di bumi Great Britain setelah lebih 10 tahun. Menghilang lelah di Rochester.

3) GREAT BRITAIN (Bhg 2): Merayau sekitar London - menapak Tower Bridge, Tower of London, Harrods, Westminster, Trafalgar Square dan Milennium Dome.

4) GREAT BRITAIN (Bhg 3): Penjelajahan 'countryside' ke Leeds Castle, Canterbury dan Ramsgate.

5) GREAT BRITAIN (Bhg 4): Menghirup angin pantai hinggalah sejuk tanah tinggi dari Tonsbridge, Brighton ke Devil's Dyke.

6) GREAT BRITAIN (Bhg 5): Merentas mesin masa ke zaman 'medieval' Britain di Winchester, Stonehenge dan Bath.

7) GREAT BRITAIN (Bhg Akhir): Kembali ke London - berpeleseran di Buckingham Palace, Hyde's Park, Malaysia Hall (yang baru), Kensington Palace dan Chinatown.

8) FRANCE (Hari 1): Merentas Selat Inggeris dari Dover ke Calais, menjejak Eiffel Tower hingga ke puncak dan bagaimana hampir terkurung dalam kompleks letak kereta di Andilly :p

9) FRANCE (Versailles): Kegaguman akan keindahan (dalam masa yang sama, kejelekan dengan kekayaan eksesif) Château de Versailles.

10) FRANCE (Hari 2): Merayap sekitar Paris - dari persekitaran gothik Cathédrale Notre Dame de Paris, rasa kekerdilan di Musée du Louvre, meninjau 'roundabout' paling gila di dunia di Arc de Triomphe dan minum petang di Champs-Élysées.

11) FRANCE (Hari Terakhir): Menjejak bandar Troyes yang dikatakan berbentuk seperti sebuah gabus ('cork') champagne dan bandar Dijon yang digelar ibu negara 'mustard' sedunia.

12) SWITZERLAND (Jungfrau 1): Pengalaman pertama berhadapan dengan 'gergasi-gergasi' Swiss Alps ketika memasuki daerah Jungfrau.

13) SWITZERLAND (Jungfrau 2): Rentetan rasa surreal di kawasan pedalaman, menjejak tanah tinggi berlatar gunung bersalji di pekan-pekan Interlaken, Grindelwald, Trummelbach dan akhirnya menaiki kereta kabel ke pekan Mürren yang terletak pada ketinggian 1,650m dari aras laut. Semata-mata mencari salji, ahaks!

14) SWITZERLAND (Luzern): Bergambar dan membuang masa sekitar bandar Luzern yang terkenal dengan jambatan bengkok (sini pun lagi awal wujud jambatan bengkok!) Kapellbrücke.

15) GERMANY: Peristiwa 'misterius' ketika memasuki kawasan Belantara Hitam (Black Forest) yang gelap dan menggerunkan, dari pekan-pekan terpencil Hexenloch ke Schiltach dan akhirnya bermalam di Saarbrücken.

16) LUXEMBOURG: Melewati 'Negara Kisah Dongengan' (Fairy Tale Land) dari Luxembourg City hinggalah ke Château de Vianden di, errrr... Vianden.

17) NETHERLANDS (Amsterdam 1): Bagaimana hampir melanggar penunggang basikal di Amsterdam, melilau mencari tempat penginapan dan akhirnya ketemu antara kejutan terbesar sepanjang kembara ini.

18) NETHERLANDS (Amsterdam 2): Berjalan dalam kekotoran dan 'kekotoran' Amsterdam serta pengalaman dikurung dalam sebuah restoran kebab.

19) NETHERLANDS (Kinderdijk dan Lisse): Melawat kincir-kincir angin kurun ke 17 di Kinderdijk dan taman bunga terbesar di dunia, Keukenhof di Lisse.

20) BELGIUM: Melepas lelah di pekan Bruges dan menikmati keenakan coklat Belgium.

21) PERJALANAN PULANG: Kelewatan feri dari Calais-Dover kerana cuaca buruk, merentas laut bergelora DALAM cuaca buruk dan pengalaman Adam Jefril, anak bongsu saya dikuarantin selama 12 jam di Hospital Sg Buloh setiba di Malaysia kerana mempunyai simptom virus A(H1N1).

22) EPILOG: Beberapa observasi dari Eurotrip 2009 dan penghargaan.

23) DI BELAKANG TABIR: Kenali ahli kembara Eurotrip 2009 dan tanggungjawab setiap dari mereka!

Untuk sebarang komen, harap dapat ditintakan di blog saya atau emel saya secara terus. Jika anda mempunyai laman Facebook, 'add' saya di sini.

Seperti mana HDLN telah menginspirasikan pembaca untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara, adalah menjadi harapan saya agar siri Eurotrip 2009 ini akan menginspirasikan anda untuk merancang dan melangsungkan sendiri kembara yang identikal sekaligus meluangkan masa berkualiti demi merapatkan silaturrahim kekeluargaan.

Selamat membaca dan ketemu lagi di kembara berikutnya!

No comments: