Wednesday, March 5, 2008

Kunci Kabel Sekuriti Untuk MacBook

Memandangkan saya perlu membawa MacBook ke pejabat-pejabat klien dan kemungkinan perlu meninggalkannya seketika dari masa ke semasa, saya telah membeli sebuah kunci kabel sekuriti (security cable lock) sebagai langkah keselamatan.

Penggunaannya mudah. Cuma masukkan slot kekunci ke dalam ruang yang sedia ada di casing MacBook dan memutarkan kunci. Presto!!! MacBook saya kini kemas terkunci.

Lock on MacBook.jpg

Kabel kunci tadi pula harus dililit ke mana-mana objek tanpa gerak (seperti tiang meja). Menurut manual, kabel tersebut tidak dapat dipotong walaupun dengan pisau. (Ya... ruang kerja saya bersepah sedikit....)

Lock on Bookshelf.jpg

Setelah terkunci, saya cuba menggerak-gerakkan MacBook saya untuk menguji ketahanan kunci kabel berkenaan. Bila dibuka semula kuncinya, saya dapati ruang luar lubang di casing MacBook saya terserpih. Damnnnn!!!

Slot Chipped.jpg

Ini bermaksud, jika si pencuri merentap MacBook, casing di sebelah tepinya akan tetap pecah. Plastik....

Tak apalah. Kata orang pencegahan lebih baik dari pemulihan...

p.s. Setelah mencuba beberapa kali, kunci kabel sekuriti ini terus tidak boleh digunakan. Gerigi kuncinya 'lari', menyebabkan kunci tidak dapat masuk ke dalam slot dengan betul. Kena bawa semula ke kedai esok. Damnnn lagi!!!!

No comments: