Monday, March 3, 2008

Laman Web CV Ambo!

Ketika mula-mula mengenali Internet sejuta lapan ratus tiga puluh tahun yang lalu, saya telah mencuba-cuba menggubah laman web sendiri. Ketika itu (rasaya) saya menggunakan perisian Netscape Navigator Gold (yang kini sudah pupus). Laman asas itu berjaya disiapkan (dan diupload) hanya dalam satu malam. Tiada template yang saya gunakan (bukan macam sekarang, melambak-lambak!).

Itulah laman web curriculum vitae saya yang pertama. Tiada yang 'fancy'. Cukup sekadar 'functional' untuk mencari kerja dan memudahkan rujukan klien.

Itu rasanya sekitar 1999. Website tersebut juga telah 'hilang' dari ruang siber setelah beberapa syarikat hosting berpindah milik dan servis yang pada asalnya percuma tiba-tiba menjadi berbayar!

Masa berlalu, saya melakukan beberapa updates, terutamanya mengeluarkan kaedah 'frame' yang sudah ketinggalan zaman. Pada tahun 2002, saya membangunkan laman web baru.

Old CV Site.jpg

Laman ini kekal sehingga kini. Walaupun maklumat di dalamnya sudah ketinggalan zaman (kali terakhir kemaskinian ialah pada Oktober 2002!), namun links untuk memuat turun segala sijil-sijil yang berkaitan masih lagi berfungsi (last time I checked). Warnanya yang kekuningan... urghhhh!!!

Kini saya sedang membangunkan laman web CV baru.

New CV Site.jpg

Alang-alang MacBook ini dah dilengkapi perisian iWeb yang khusus digunakan untuk membangunkan laman web, apa salahnya mencuba...

Saya akan maklumkan bila saja laman itu siap. Watch this space!

No comments: