Friday, March 7, 2008

Seni Khayalan #1

Saya telah mengenali Adobe Photoshop sejak mula-mula mengenali komputer. Dan telah berminat mempelajarinya sejak itu, namun tidak pernah berpeluang untuk benar-benar duduk, mentelaah dan mempraktikkan.

Hanya setelah saya bergiat dengan fotografi awal 2007 secara amatur dan mengenali Ted Adnan, salah seorang pakar pencahayaan fotografi di Malaysia, barulah saya betul-betul mampu menghasilkan sesuatu dengan perisian tersebut (walaupun masih, hmmm, amatur).

Terbaru, saya cuba berjinak dengan menghasilkan 'Fantasy Art' menggunakan Photoshop. Cabarannya ialah menggabungkan berbilang imej dan mengadunnya menjadi satu menggunakan konsep dan teknik yang memang memerlukan eksperimen dan kesabaran melampau. Mungkin 'edges' agak kasar kerana yang paling saya tak minat dalam Photoshop ialah teknik 'lasso' (sebab saya tak sabar).

Yang pertama merupakan gandingan foto keluarga Hasrul Halid. Konsepnya ialah sebuah dunia khayalan (after all that's what Fantasy Art is about, huhuhuhu). Cuba menggambarkan suatu kondisi yang abadi dan dikongsi bersama selama-lamanya.

Abadilah Selamanya.jpg

Yang kedua adalah menggunakan foto dari laman Flickr Azya Lavigne (hope you don't mind!), salah seorang kenalan. Konsep adalah mengenai 'kecantikan yang tersembunyi'. Saya meletakkan imej Azya di celah-celah rimbunan pohon dan bunga, menanti untuk ditemukan.

Ketika Engkau Menemukannya.jpg

Ketiga merupakan antara imej yang dirakam ketika produksi mock CHANTEK. Dimodelkan oleh Nurul, saya menggambarkan kedatangan bidadari dari kayangan yang turun ke bumi di tengah-tengah padang kegersangan.

Bidadari Turun.jpg

Akhir sekali, hahahaha, menggunakan foto saya sendiri. Kesunyian di tengah cakerawala, seperti mana yang saya rasakan kadangkalanya.

Kesunyian Di Tengah Cakerawala.jpg

Komen-komen pakar amat dihargai.

No comments: